fredag 16 juni 2017

Fredagsmys: Buffalo Hot Wings

Låt er inte luras av titeln på det här receptet, det innehåller vare sig bufflar eller vingar. Eller djur överhuvudtaget, det här är nämligen ett vegetariskt recept som dessutom är busenkelt att göra veganskt om man byter ut en enda av mina ingredienser. Och har lite koll på innehållsförteckningar till såser.

Receptet hittade jag på den veganska receptbloggen "Hot for food", som även har en YouTube-kanal som jag hälsar på ibland. Jag har dock svenskat till receptet lite för att passa bättre in i mitt kök och mina smaklökar, men originalreceptet låter inte dumt det heller.
Hemligheten? Det är blomkål!


Buffalo Hot Wings 

Dela ett medelstort blomkålshuvud i buketter. (Stjälken och bladen brukar jag ansa, skära i bitar och frysa. Bra som bas till en soppa, eller som lite extra grönt nersmusslat i en smoothie.) Försök få buketterna i så jämnstora bitar som möjligt, så att tillagningstiden blir jämn.

1½ dl vetemjöl
½ tsk salt
svartpeppar efter smak
1 tsk spiskummin
1 tsk paprika
ev. 1 tsk vitlökspulver
¾ - 1 dl vatten

Blanda till en smet som ska ha ungefär samma konsistens som pannkakssmet, man kan behöva justera mängderna med mjölet/vattnet.
Doppa blomkålsbuketterna i smeten, låt så mycket smet som möjligt rinna av men se till så att hela buketten är täckt. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt i ett jämnt lager.
Baka buketterna i het ugn, 230 grader, 20 - 25 minuter - vänd dem efter halva tiden så de bakas jämnt runt om, Mitt tips är att använda en stekspade och flippa dem en i taget, för de kommer högst troligt fastna lite grann i pappret.

10 g smör (eller margarin/annat vegansk smöralternativ)
3 msk BBQ-sås
3 msk sriracha

Blanda i en kastrull och låt smöret precis smälta. Justera mängden sriracha och BBQ-sås efter vilken typ av hetta du själv klarar av. Fifty fifty ger rejält med schwung dock.
När blomkålen bakat klart - lägg över dem i en bunke (som tål värme), häll över såsen och blanda så att blomkålen täcks.
Baka blomkålen i ytterligare 20 - 25 minuter och vänd dem efter halva tiden, använd samma bakplåtspapper. De ska få rejält med färg och bli lite krispiga.

Goda både varma och kalla. Jag har snacksat på dem hela dagen och åt dem till lunch både igår och idag. Igår som en del i en wrap, idag i den macka ni ser här ovan.
Texturen på blomkålen blir väldigt lik kött och blomkålssmaken är inte alltför överväldigande. Eller som älskade maken sade igår när jag helt sonika stoppade in en i hans mun: "Vad är det jag äter?" Smakar smaskens om ni frågar mig.
Bon appetit!