lördag 24 juni 2017

"Kanske är det allt du behöver veta" av E. Lockhart

En dag i våras kom Lilla E hem från skolan med en ny bok i handen. De hade haft någon sorts bibliotekskunskaps-grej i skolan, och i slutklämmen av denna fick de välja en varsin bok att ta med sig hem. Lilla E hade valt "Kanske är det allt du behöver veta" av E. Lockhart för att hon tyckte den lät spännande, och efter att ha läst baksidestexten höll jag med och bad att få låna den när hon läst klart den.

Bildkälla Goodreads
Cadence familj tillbringar alltid sina somrar på den privatägda ön utanför Massachusetts kust. Den förmögna familjen Sinclair har råd både med ön, ett varsitt hus till de olika familjerna och tjänstefolk som håller hushållen flytande.
Den femtonde sommaren händer dock något som förändrar allt. Cadence råkar ut för en olycka och hon förtränger minnet av vad som hänt och ingen vill berätta sanningen för henne. Men denna sjuttonde sommar på ön börjar minnet knacka på dörren.

Eftersom det här är en så kallad YA-roman så är det en lättläst sak. Den går snabbt att komma in i och man lär snabbt känna huvudkaraktärerna, de som kallar sig Lögnarna, alltså Cadance och hennes kusiner samt Gat. Jag har lite svårare att hålla isär mostrarna och vem som är mamma till vem, men tappar man bort sig där finns det ett fiffigt familjeträd i bokens inledning, som även talar om vilken familj som bor i vilket hus.
Boken har korta och bläddervänliga kapitel och det är lätt att få upp ett bra lästempo.
I boken förkommer stora paralleller till "King Lear" och "Svindlande höjder", något som det inte smusslas med utan något som snarare framhävs. Det ger en bra bakgrund till historien som berättas.
Jag trodde att jag hade en klar bild av vad som skulle ha hänt Cadence redan innan jag började läsa boken. Det är lätt att dra slutsatser bara av baksidestexten. Men tji fick jag! Inte för att spoila, men jag blev väldigt överraskad av vad som hade hänt, kanske just för att jag hade med mig förutfattade meningar i bagaget under läsningens gång. Så här med facit i hand så kan man nog lista ut det snabbare än vad jag gjorde om man har huvudet lite mer på skaft.

Summa summarum tyckte jag att det här var en mycket trevlig läsupplevelse och jag kan förstå alla utmärkelser boken har tilldelats.
Mitt personliga betyg blev 4/5.

Välkommen till den förträffliga familjen Sinclair.
Ingen är kriminell.
Ingen är missbrukare.
Ingen är misslyckad.
Alla i familjen Sinclair är atletiska, långa och attraktiva. Vi är stolta demokrater med en ärvd förmögenhet. Våra leenden är breda, våra käkar markerade och våra tennisservar aggressiva.
Det spelar ingen roll om en skilsmässa sliter sönder musklerna i våra hjärtan så att de knappt orkar slå längre. Det spelar ingen roll om våra ärvda pengar börjar ta slut eller om kreditkortsräkningar ligger obetalda på köksbänken. Det spelar ingen roll om det står en samling pillerburkar på nattduksbordet.
Det spelar ingen roll om en av oss är desperat och besinningslöst förälskad. 
Så djupt
förälskad
att lika desperata åtgärder
måste vidtas.

Vi är familjen Sinclair.
Ingen är osjälvständig.
Ingen har fel.
Vi bor, åtminstone om somrarna, på en privatägd ö utanför kusten i Massachusetts.
Kanske är det allt du behöver veta.