fredag 6 januari 2023

FredagsFilmen revisited: Glass Onion: A knives out mystery

I början av december planerade jag redan en av sysselsättningarna för juldagen - att se "Glass Onion" på Netflix, som skulle ha premiär ett par dagar tidigare. Och så blev det också. 

Bildkälla Houston Press

Benoit Blanc anländer till en privat lyxö för att delta i en Murder Mystery-helg. Helgen anordnas av en excentrisk miljardär, och de inbjudna tillhör hans lilla klick av trogna vänner. Blanc verkar ha hamnat där av misstag, men är ändå välkommen att stanna.
Så sker ett riktigt mord, och helt plötsligt är alla misstänkta, och det blir upp till Benoit Blanc att lösa ytterligare ett knivigt fall.


Den var bra den här med, men om jag tvingas välja så blir det den första filmen, "Knives out". Tyckte den var snäppet bättre, helt enkelt. Annars är det här en ganska typisk vem-var-det-som-gjorde-det med olika tillbakablickar för att ge oss som tittar lite mer information allteftersom. Jag gillar. Jag hade mina aningar om vem som var den skyldige, men jag var osäker på hur. Och det var underfundigt minsann, med en ganska oväntad slutkläm.