onsdag 4 januari 2023

Decembers bokhög

December är en hyfsat hektisk månad för de flesta, även för mig. Jag hade sällan ro att sätta mig ner och läsa en bok, och jag ville ofta inte läsa heller. Trots att jag lyckades pricka in flera bra böcker den här månaden. Jag var trött, och annat lockade mer, helt enkelt. 
Det blev ändå fem utlästa böcker till slut, den sista med bara några timmar kvar till 2023. Utlästa uppifrån och ner, precis som vanligt.


"Cloud Atlas" av David Mitchell blev månadens favoritbok. Igen. För det här var fjärde gången jag läste den, helt enkelt för att det är en av mina favoritböcker någonsin. Högsta betyg, så klart. 5/5

"Jul i rubinrött" av Amanda Hellberg är den andra boken i Ulltuna-sviten. En historisk romance under jultid, med en kvinna fast i ett olyckligt äktenskap som förälskar sig i den nya informatorn. 3/5

"Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" av Haruki Murakami var min månadsbok i december. Så pass lättläst att jag läste ut den nästan en vecka kvar på månaden. En sorts memoarer skrivna med Murakamis intresse för löpning som röd tråd. 4/5

"The nobleman's guide to scandal and shipwrecks" av Mackenzi Lee är tredje och sista boken om syskonen Montague. Här är det lillebror Adrian som står i centrum, hans som växt upp ovetandes om att han har två äldre syskon. 4/5, och samma betyg gäller för hela trilogin.

"The beautiful ones" av Silvia Moreno - Garcia blev alltså årets sista bok. En kärleksberättelse med rejäla förvecklingar, och en hel del flyttande av objekt med tankekraft. 4/5