fredag 28 juni 2024

"Alla hjärtans dag" av Beth O'Leary

För ett tag sedan fick jag för mig att kolla om Beth O'Leary hade skrivit några böcker sedan sist jag läste henne för några år sedan, och det hade hon. Klickade hem den som fanns på svensk pocket, och vad passar bättre på sommaren än feelgood? Även om boken tar sin avstamp i februari.

Bildkälla The StoryGraph

Siobahn är livscoachen som pendlar mellan London och Dublin. Hon har många bollar i luften samtidigt, och har absolut inte tid med något förhållande.
Miranda har precis börjar jobba som klättrande arborist för ett nytt företag. En av de nya kollegorna visar uppenbart intresse för henne, men hon redan en pojkvän.
Jane har hastigt lämnat London för den lilla staden Winchester, där hon arbetar i en välgörenhetsbutik. Hon lever ett inrutat liv och håller sig mest för sig själv och trivs bra så. Några vänner har hon, kanske främst sin bokläsarvän som hon träffat på det lokala kaféet.
Nu är det Alla Hjärtans Dag och alla tre har en träff - där mannen de ska träffa uteblir. Samme man dessutom. De förlåter honom dock snabbt, men undrar ändå - vad var det egentligen som hände den där dagen?

Det här var verkligen en bladvändarbok. Jag kom snabbt in i den, och den gick rasande fort att läsa. Karaktärerna är sådana där helylle som man bara önskar allt väl. Jag hade ganska snart listat ut den mesta som skulle hända, även om det var hyfsat skickligt dolt, men det var ändå intressant att läsa vidare. Dels för att jag ville veta hur rätt jag hade (väldigt), men också för att det är välskrivet. En helt lagom hängmattebok, helt enkelt.

Mitt betyg på "Alla hjärtans dag" blev 4/5.