måndag 13 maj 2013

Chocolate chip cookies

Minns ni att jag skrev något igår om att jag var så sugen på kakor och kakdeg att jag var på vippen att gå ut i köket och göra kakdeg för att äta den med slev? Jo, jag gjorde ju det... Fast mest gjorde jag kakor faktiskt, det var bara lite grann som åkte ner i magen ogräddat. Kakdeg är gott.

Och som den exceptionellt trevliga människa jag är tänkte jag dela med mig av mitt favoritrecept på kakor med choklad i. Varsågoda.


Chocolate chip cookies

125 g mörk choklad (påsen här ovan innehöll 150g chokladknappar. Funkar det med.)
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt (missade att få med saltet på bilden men det ska vara med)
2 dl havregryn
75 g smör, rumsvarmt
½ dl strösocker
1½ dl farinsocker
½ tsk vaniljsocker
1 ägg

Hacka chokladen.
Blanda mjöl, salt, bakpulver och havregryn i en skål.
Vispa smör, ägg och alla sockersorterna ljust och poröst.
Blanda ner mjöl/havregrynsblandningen och sist den hackade chokladen.


Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt med hjälp av två skedar, ca 25 kakor per plåt.
Grädda i 175 grader varm ugn 8-10 minuter tills kakorna är gyllenbruna.


Låt dem svalna helt, helst på galler, innan de läggs i lufttät burk för förvaring. De lär inte bli långvariga.

Vill man kan man absolut följa min klasskompis A när hon baka dessa kakor på sitt eget lilla sätt. Baka kaka finns i 5 delar, jag länkar till den första så får ni leta reda på resten själva. Prenumerera på hennes YouTube-kanal vettja - hon har lovat att baka äppelpaj snart.