fredag 31 maj 2013

FredagsFilmen: Life of Pi

Jag gillar tigrar. Jag tycker de är några av världens vackraste djur och när jag får en inkomst igen ska jag bli tigerfadder, det har jag bestämt för länge sedan.

Den här dataanimerade tigern, Richard Parker, är också fin. Hela filmen "Life of Pi" (eller "Berättelsen om Pi" om ni föredrar den svenska titeln) är faktiskt fin. Ändå kände jag mig helt oberörd av den. Jag tycker storyn försvann i alla vackra bilder. Filmen är gjord för 3D, som jag inte tycker om.

Det handlar alltså om Pi som ska flytta från Indien till Kanada med sin familj och djuren på det zoo som hans pappa driver. Fraktbåten de färdas på råkar ut för en storm och Pi väcks en natt av oväsen och tar sig upp på däck. Båten sjunker och Pi finner sig snart vara ensam ombord på en av livbåtarna, i sällskap med en vildsint bengalisk tiger.


Att sortera in i filen "glad att jag har sett men behöver inte se igen".