tisdag 14 maj 2013

Plejaderna läser en bok om... något...

Bildkälla AdLibris
Ja. Vi ska ses igen i Plejaderna på söndag och prata om en helt annan bok än "Norwegian wood" av Haruki Murakami. Den pratade vi om för snart sex veckor sedan. Att det tagit mig så hiskeligt lång tid att skriva om den beror på tidsbrist och ovilja. Och att jag väntat lite för att se om det skulle komma in något mer betyg än de tre som dök upp då, när vi satt hemma hos mig och hade småtrevligt. Det gjorde det inte så nu ger jag upp där. Tre treor fick den då så snittbetyget blev 3.

Och vad tyckte vi? Ja jag blev besviken. Jag hoppades på samma magiska realism som i "Kafka på stranden" men det fick jag inte. Det var mer ett minne som berättades utan att man egentligen fick några svar på på de frågor man ställde sig. Långsamt skriven, men inte svårläst.
Jag hade valt Murakami för att jag hoppades på en bok i samma anda som "Kafka på stranden" just för att jag ville läsa något annorlunda, något som skakade om och det tyckte jag inte jag fick. Det här var en roman, helt enkelt. En berättelse om en ung man som upplever sin första kärlek men även en värld som är svår att förstå sig på. Och alla klarar inte av den världen.
Ändå helt klart läsvärd, men jag hade hoppats på mer. Liksom.

Nåja. Nya friska tag på söndag med en bok jag inte kommer hinna läsa ut. Har 350 sidor kvar att läsa och ingen tid att läsa dem på. Men jag kommer vara med. För våra träffar är kul som fasiken!

Edit: Oooops! Gjorde en liten miss där. Det var ju en 2:a med bland de där tre betygen. Medelbetyg således 2,6.