fredag 24 maj 2013

FredagsFilmen: The help aka Niceville

Det här med att ge en ny engelsk titel till en engelskspråkig film (eller bok) - kommer aldrig begripa mig på det. Vad var det för fel på att behålla originaltiteln "The Help"? Eller döpa om den till "Hemhjälpen" eller något? Begriper inte. (Och ja - jag vet att Niceville är vad de kallar staden i boken som Skeeter skriver i boken/filmen.)

Bildkälla Movienewz.com

Eftersom Plejaderna precis har avhandlat den här boken kände jag att det låg nära till hand att skriva om filem baserad på boken idag. På samma sätt som jag fortfarande inte har läst ut boken har jag heller inte sett filmen. Jag antar dock att handlingen är densamma  - Skeeter återvänder till sin barndomsstad efter åren på universitet och blir bestört över hur hennes väninnor behandlar sina svarta hembiträden. Hon bestämmer sig för att skriva en bok om detta och tar hjälp av Aibileen och Minny som berättar sanningen om vad som försiggår bakom de fina fasaderna.

Har bland annat vunnit en Oscar för bästa kvinnliga biroll (Octavia Spencer) och vunnit och blivit nominerad till många andra filmpriser.