söndag 2 november 2014

Ett blomkålshuvud - två middagar

Veckans vego två veckor i rad har varit baserade på ett och samma blomkålshuvud, detta trots att älskade maken påstår sig hata blomkål. Vilket jag tycker är synd för det betyder att jag väljer bort många recept med denna grönsak, som jag faktiskt älskar. Men när han var bortrest i jobbet passade jag på att göra en pastarätt baserad på blomkål och fetaost, och av det som blev kvar blev det soppa veckan därpå.

För så här är det - jag tycker inte om att slänga sådant som är ätbart. Så när ett recept innehåller enbart blomkålsbuketter så passar jag på att ta vara på bladen och stocken också. Jag skar bara bort det inte så fina, sköljde, skar ner och frös in blomkålsresterna i en fryspåse och lät det vänta till soppdagen. Senare i veckan fick jag massa purjo över också - ner i fryspåsen bara.

På bloggen Fashionable foods hittade jag pastareceptet som jag ändrade lite på. Som vanligt.


Pasta med blomkål, karamelliserad lök och feta

2 gula lökar, tunt skivade i halvmånar
olivolja
salt och svartpeppar
400 gram kort pasta - mitt tips är att ta den roligaste formen du hittar
Buketter av blomkål från ett medelstort blomkålshuvud
Chiliflakes efter smak
Rivet skal från en citron
Citronsaft efter smak - 1-2 msk beroende på hur syrligt man vill ha det
1 pkt fetaost, smulad
1 dl var av hackad dill och hackad persilja

Hetta upp olivolja i en traktörpanna, på medelvärme. Lägg i löken och salta och peppra efter smak. Låt löken fräsa ca 10 minuter tills det är mjuk och lite genomskinlig. Vrid ner värmen till meduim/låg och låt löken tillagas ytterligare ca 20 minuter tills den blir gyllenbrun - håll koll! Bränd lök är inte gott, och när man pillat med den en halvtimme är det inte roligt heller.
Koka under tiden pastan tills den är al dente, spara lite av kokvattnet.
Medan pastan kokar, tillsätt blomkålsbuketter och ½ dl vatten hos löken och tillaga under lock ca 8 minuter, tills blomkålen är mjuk. Ta av locket och låt vattnet ånga bort, tillsätt chiliflakes, citronskal och citronsaft.
När pastan är klar blandas den med blomkålen och löken samt smulad feta och hackade örter. Tillsätt pastavatten så att rätten blir krämig.
Serveras med fattigmansparmesan, det vill säga brödsmulor som brynts i smör och pressad vitlök. Jag hade bara ströbröd och det blev sådär. Gissar att det skulle ha blivit bättre med panko, som receptet föreslår, eller rivet vitt bröd.


Blomkåls- och purjolökssoppa

Blad och stock från ett medelstort blomkålshuvud
Det gröna från en medelstor purjolök
8 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
2 dl creme fraishe

Dräll ner allt utom creme fraishen i en soppgryta, det går bra om grönsakerna kommer direkt från frysen. Koka tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt creme fraishe och mixa soppan slät, smaka av med valfria kryddor. 
Äts med världens godaste soppbröd, lurdegsbröd, som jag har bakat sisådär sjuttioelva gånger sedan det var med på bloggen Vilken cirkus. Ni måste baka det - det är supergott!

PS. Blomkålsskeptikern åt två portioner av soppan... Just sayin'...