onsdag 19 november 2014

Minnen jag har

När jag var liten så kom videoapparaten in i var mans vardagsrum och man kunde spela in program från tv! Nämen va! Och eftersom jag har en mycket snäll pappa så brukade han spela in tecknad film och annat smått och gott som han trodde att jag kunde tycka vara roligt att titta på när jag kom hem från skolan.

En sådan film han spelade in åt mig handlade om en tjej som bodde på ett hotell med sin pappa. Ett hotell det sades att det spökade på, men hon och en av gästerna trodde att det rörde sig om något annat och började nysta i mysteriet med spöket. 
Jag har emellanåt tänkt mycket på den där filmen, jag hann se den säkert 20 gånger eller mer och jag älskade den. Men jag kunde för mitt liv inte komma på vad filmen hette eller vem som spelade i den och videobandet är sedan länge förlorat. 
Så idag slog det mig - var det inte Domenique Dunne som spelade tjejen? Domenique Dunne är ju annars mest känd för sin roll som storasystern i "Poltergeist" samt att hon endast 22 r gammal blev mördad av en svartsjuk före detta pojkvän. Ett tragiskt slut på vad som kunde ha blivit en framstående skådespelarkarriär. 
Anyhow... Jag hade rätt! Det var DOmenique Dunne som spelade Polly Ames i ett avsnitt av "CBS Children's Mystery Theatre", en serie om fyra avsnitt som gick i USA i början av åttiotalet, och avsnittet jag mindes heter "The haunting of Harrington House". 

Och vet ni - det finns i sin helhet på YouTube. Gissa vem som ska ta en promenad nerför memory lane? Just det - jag!


"The haunting of Harrington House" 

Bildkälla Fanpop
Domenique Dunne 1959 - 1982