fredag 4 augusti 2017

Marvel's The Dark Tower

När jag läste "A little life" så ville jag inte ha den som sängdagslitteratur, men jag vill ändå läsa innan jag släcker lampan för natten. Det är mitt sätt att koppla av, helt enkelt, att läsa en liten stund.
Valet föll på att äntligen ta itu med att läsa Marvel's serie baserad på Stephen Kings The Dark Tower. Albumen har stått i min bokhylla sedan de gavs ut, men jag har alltså tagit tills nu på mig att läsa dem.



Serien består av fem album och är baserade på karaktärer ur The Dark Tower-serien. Främst berättas här historien om Roland i hans ungdom, och de händelser som ledde fram till att begav sig ut på sitt uppdrag för att nå Tornet. Det här är främst sådant som antytts i romanerna men inte berättats helt ut, förutom den första delen, "The Dark Tower: The Gunslinger Born", som i bildform visar den fjärde romanen i serien, "Wizard and glass".
Har man aldrig tänkt läsa romanerna spelar det så klart ingen roll, men annars är min rekommendation att man åtminstone har läst fram till del fyra innan man tar itu med de tecknade böckerna. Helst bör man dock ha läst hela serien, för det är stundtals spoilers galore i seriealbumen. Har man redan läst böckerna kan man också se små finurliga ledtrådar som anspelar på sådant som komma ska i Rolands liv.

Jag gillar verkligen berättelserna här, och älskar så klart att jag får veta mer om Rolands liv innan berättelserna i romanserien tar sin början. Dessutom får jag rysningar av välbehag över att man har behållit seriens inledningsfras: The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
Däremot är jag inte superduperförjust i bilderna. Det är så mycket skuggor och veck och hår som flyger omkring att jag faktiskt känner mig lite irriterad efter en stund. Att jag dessutom har svårt att se snabbt vem som är vem i bildrutan ibland, även bland de mest vanligt förekommande karaktärerna, känns lite problematiskt. De flesta känns även väldigt ålderslösa, som att alla är ungefär lika gamla, för man ser inte riktigt åldern i ansiktet. Det finns några undantag till den regeln, men berättelsen tar sin start när Roland bara är 14 år gammal, och han ser ungefär likadan ut i sista boken när det gått ungefär 10 år. Det finns bildrutor som är fantastiskt snygga, men de finns även de som man önskar kunde ha förvaltats, kanske inte bättre, men på ett annat sätt.

Mina betyg på albumen skiftade något, men jag bestämde mig för att ge serien i sin helhet betyget 4/5.

The Dark Tower: The Gunslinger Born 4/5 (baserad på romanen "Wizard and glass" som är en av mina favoriter i serien)

The Dark Tower: The long road home 3/5

The Dark Tower: Treachery 3/5

The Dark Tower: Fall of Gilead 4/5

The Dark Tower: Battle of Jericho Hill 5/5