onsdag 9 augusti 2017

Säsongssammanfattning: SKAM, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Den som väntar på något gott, och så vidare. Men nu har så även jag fått rumpan ur vagnen och tittat på den sista säsongen av "SKAM". Och hur sorgligt är det inte att det är just den sista säsongen? Vill ha den på dvd asap. Vill börja om från början med serien ungefär nu på direkten. Och så länge den ligger kvar på SVT Play kan jag ju göra det.

Fjärde säsongens huvudperson är Sana.

Bildkälla Frida
Favoritavsnitt: 4x05 "Om du är ledsen är jag ledsen" Sana misstänker att Sara underminerar henne i bussgruppen och döljer saker för henne. Alla vännerna ska träffas på en karaokefest.
4x07 "Vi måste hålla ihop" Sana skapar ett anonymt Instagramkonto för att misstänkliggöra Sara, vilket leder till stor osämja i bussgruppen. Isak och Sana har en viktig diskussion, en sådan där som man önskar att flera världsledare och sd-politiker kunde slå in i sina skallar.
4x08 "Skolans största losers". Sana avslöjar att det är hon som stått bakom Instagramkontot, och hon känner sig väldigt ledsen efteråt. Allt löser sig dock till det bästa. Eva firar sin 18-årsdag med en stor fest och Sana får veta sanningen om vad som hände mellan Noora och Yousef. Någon dyker oväntat upp.
4x10 "Tack för allt" I det sista avsnittet får vi följa flera av de återstående karaktärerna och få deras synvinkel på händelserna. Det är dags för Sanas Eid-fest.

Favoritkaraktär: Jag har ju varit svag för Sana genom hela serien, och jag är så glad att hon fick en egen säsong. Ska jag nämna någon mer blir det faktiskt Chris i den här säsongen.

Favoritpar: Det är fortfarande Isak och Even för mig, även om jag tycker att den spirande kärleken mellan Sana och Yousef är fin den med. För det är så jag ser den - som spirande. För det har liksom bara börjat mellan dem. Det skulle nog kunna bli episkt dem emellan. I mitt huvud är det det.

Bäst i säsongen: Förutom det fenomenala avslutningstalet till Sana, med äkta kommentarer från riktiga "SKAM"-fans, så hade jag väldigt stor behållning av att se Sanas syn på saker. Särskilt som mycket av det bottnar i hennes tro. Att det inte alltid är lätt att vara troende, att man kan tvivla och ifrågasätta men ändå ha viljan. Och att kanske förstå att det viktiga är inte vad man säger sig tro på utan hur man beter sig mot sin nästa och mot sig själv. Det var många diskussioner som jag hämtade en hel del från, där man fick olika synsätt och vinklar på diverse problem som kan uppstå.

Värst i säsongen: Instagramkontot. Jag fick lite ont i magen av det.

Övriga kommentarer: Även om jag tyckte att serien hade ett perfekt slut, så finns det ändå saker jag saknar. En säsong med Vilde och en med Chris ligger väldigt högt upp på den listan. Det var nästan lite fan service-varning på sista avsnittet också, där alla fick sina lyckliga slut. Även Sana, trots att Yousef var i Turkiet och inte var med personligen. Tyckte hans sms med orden "En dag ska jag ta med dig hit", räckte gott och väl för ett romantiskt avslut dem emellan.
Men som jag kommer sakna den här serien.