torsdag 1 mars 2018

Utlästa böcker januari + februari

Många av de "BookTubers" jag följer gör sammanfattningar av vad de har läst under månaden. Eftersom jag älskar att skriva om böcker, så tänkte jag göra något liknande, men jag tänker inte skriva en massa om boken, för det har jag nästan alltid redan gjort i ett enskilt inlägg. Länkar det i stället.



Tänkte dessutom att jag kunde göra en månadssammanfattning istället för en årssammanfattning, för om jag fortsätter i den här takten kommer jag läsa runt 70 böcker i år. Inte för att jag tror att det kommer bli så många, men hittills, i januari och februari, har jag lyckats läsa 12 böcker. Och med tanke på att mitt årsmål var 35 böcker, så kommer jag överskrida det med råge känner jag.
Men ponera nu om jag skulle läsa bortåt 70 böcker i år - förstå hur lång den årssammanfattningen skulle bli. Rekordlångt inlägg, är min gissning.

Jag gör så här i stället, och eftersom jag inte gjorde något sådant här inlägg i januari så kör jag det nu, så det här blir lite extra långt i varje fall.

Januari


Jag läste ut fem böcker i januari, och bara det tyckte jag var mycket.

"Vegetarianen" av Han Kang var mitt väl till bokcirkeln Plejaderna.
Mitt betyg här blev 3/5.

"Vampire Academy" av Michelle Read, för att jag vill läsa om en del bokserier jag tidigare har älskat. Det här är bok 1 i Vampire Academy-serien.
Betyg 3/5.

"Twilight" av Stephenie Meyer. Ännu en serie jag älskade förr. Så klart bok 1 i Twilight Saga.
Betyg 3,5/5

"Cloud Atlas" av David Mitchell. Lästes om för andra gången, och jag har redan planer för ännu en omläsning. Älskar den här boken, och den blev januaris bästa bok.
Betyg 5/5.

"Det som inte dödar oss" av David Lagercrantz. Millennium-böckernas fortsättning, med en ny författare. Dög bra. Uppföljaren ligger i min tbr-hög.
Betyg 3/5.



Februari


Jag vet inte riktigt hur jag hann med sju böcker i februari, men det gjorde jag. Hade februari varit lika lång som en "normal" månad hade det kanske till och med blivit åtta böcker, för jag har hunnit rätt så långt i den jag läser just nu.
Har läst väldigt mycket på engelska, och jag har reflekterat över det. Av 12 lästa böcker är endast tre på mitt modersmål. Å andra sidan har jag nästan bara böcker på svenska som ligger i tbr-högen just nu. Blir så när man bokrea-fyndar.

"Frostbite" av Richelle Mead. Bok 2 i Vampire Academy.
Betyg 3/5.

"Call me by your name" av André Aciman. Missade filmen på bio så jag läste boken i stället. Är filmen lika bra (eller bättre) så borde den knipa i varje fall någon av de Oscars den är nominerad till.
Betyg 4/5.

"The night circus" av Erin Morgenstern. Februaris bästa bok, i hård konkurrens.
Betyg 4,5/5.

"Gökens rop" av Robert Galbraith. En deckare jag älskade! Kors i taket.
Betyg 4/5.

"New moon" av Stephenie Meyer. Bok 2 i Twilight Saga.
Betyg 2/5

"Shadow kiss" av Richelle Mead. bok 3 i Vampire Academy.
Betyg 4/5

"The handmaid's tale" av Margaret Atwood. Nästa bok att läsas för Plejaderna. Vi ska ses nästa lördag, så jag avslöjar inget betyg än.