fredag 8 juli 2022

Mid-year book freakout 2022

Hur jag vet att tiden går - det är redan dags att freaka ut över böckerna jag läst 2022års första halvår. Och det är sjätte året jag gör det. Va! Hur har det redan gått 6 år sedan jag startade den här årliga traditionen? Känns som kortare, ärligt talat. 
Jämfört med förra året så ligger jag lite efter. Så här dags för ett år sedan hade jag läst 41/60 böcker i min Goodreads-utmaning, i år är det 36/60 böcker, och jag ligger före i min läsning med 6 böcker. 
Dags för freakout!

Bildkälla Goodreads

Bästa bok hittills under 2022?
Jag har delat ut en enda femma i år, och den gav jag till "Billy Summers" av Stephen King. En av hans bästa på mycket länge, om ni frågar mig.

Bästa uppföljare hittills under 2022?
Blir plättlätt att välja, för jag har bara läst en enda uppföljare hittills i år, "The book of magic" av Alice Hoffman, som är bok 2 (eller 4) i Practical magic-serien. Älskade den kanske inte, men den har ju inget att tävla mot liksom.

Ny utgivning som du inte hunnit läsa än, men verkligen vill läsa?
Jag är hyfsat nyfiken på "Häng city" av Mikael Yvesand. 

Ny utgivning som du ser mest fram emot under andra halvan av 2022?
"Greywaren". Tredje och avslutande boken i Maggie Stiefvaters Dreamer-triologi. Jag får vänta till oktober. Tror att jag står ut med det. Tror.


Bildkälla Goodreads

Största besvikelse?
Det tog tre dagar att komma till sida 68 i "Hittebarnet" av Stacey Halls, sedan gav jag upp. Utomordentligt tråkigt skriven. Tjuvläste mig till hur den slutade, på nätet, och det kunde jag lista ut redan av baksidestexten. Jag som hade hoppats på en snabbläst och lite spännande bok. Ack nej.

Största överraskningen?
Ingen särskild. Eller att jag stressade mig till en lässvacka, kanske. Annars brukar läsningen vara avkopplande för mig, men dit kom jag inte den här gången.

Ny favoritförfattare?
Kan jag inte påstå att jag hittat någon.

Senaste litterära förälskelse?
Inte någon sådan heller.

Senaste favoritkaraktär?
Billy Summers i boken med samma namn. Hans livsöde grep tag i mig.

En bok som fick dig att gråta? 
"Slutet" av Mats Strandberg. Kanske inte så konstigt med tanke på att jorden går under i den.

En bok som gjorde dig glad?
Oj, vad deprimerande böcker jag måste ha läst hittills, för ingen.

Vackraste bokomslaget hittills?
"Ariadne" av Jennifer Saint. Om en köper rätt utgåva så. Det amerikanska omslaget är ganska trist.


Bildkälla Goodreads

Vilka böcker behöver du läsa innan året är slut?
Plejadvalen. Och "Greywaren" så klart. Annars läser jag vad jag har lust med, lite som vanligt.