torsdag 25 juli 2024

Mid-year book freak out 2024

Eftersom jag har varit blogg-lat så har jag halkat efter i mina vanliga inlägg. Som det årligen återkommande mid-year book freak out. Alltså titta lite närmare på de böcker jag har läst första halvåret, och blicka en aning framåt.


Bildkälla The StoryGraph

Bästa bok hittills under 2024?
De böcker jag gett högst betyg har alla varit omläsningar, så det gills inte. Istället väljer jag två andra, för jag kan inte välja bort någon av dem. "Holly" av Stephen King, och "The fragile threads of power" av V-E. Schwab.

Bästa uppföljaren hittills under 2024?
Jag har läst några förstaböcker i kommande serier (vissa jag kommer fortsätta i, andra inte) men faktiskt inte en enda uppföljare.

Ny utgivning som du inte hunnit läsa än, men verkligen vill läsa?
Jag har dålig koll på vad som getts ut, och även på vad som ska komma. Alltså har jag ingen bok jag vet om riktigt sådär, för den jag visste har jag redan läst, nämligen "You like it darker" av Stephen King.

Ny utgivning som du ser fram emot under andra halvan av 2024?
Som sagt, har inte riktigt koll. Jag vet att Maggie Stiefvater är i sluttampen på sin kommande bok, men om den hinner ut i år vet jag inte. Annars är det väl den.

Största besvikelsen?
Rackarns så dålig jag tycker "Middagsmörker" var. 

Största överraskningen? 
Det fina presentkortet jag fick av sväronen när jag fyllde år. Blev fyra böcker av det, och jag har fortfarande en liten slant kvar på det.

Ny favoritförfattare?
Läste min andra bok av Ruth Ozeki tidigt i år, och nu vill jag läsa allt hon gett ut.

Senaste favoritkaraktär?
Holly Gibney. Hon har varit med i Stephen Kings böcker ett tag, men hon växer mer och mer för varje gång jag läser om henne. En av de bästa karaktärerna han har skapat.

Senaste litterära förälskelse?
Passar på den.

En bok som fick dig att gråta?
Nu är jag ganska bölig av mig så jag gråter lätt. "The book of form and emptiness" av Ruth Ozeki vet jag bestämt att jag grät av. 

En bok som gjorde dig glad?
"I kissed Shara Wheeler" av Casey McQuiston.

Vackraste bokomslaget hittills?
Så länge jag läser Jennifer Saints böcker så kommer det bli en av hennes, för jag köper de med de snygga omslagen. I år "Atalanta". 


Bildkälla The StoryGraph

Vilka böcker behöver du läsa innan året är slut?
Behöver och behöver. Vill läsa klart David Mitchells böcker. Och så klart de som väljs till Plejaderna.