söndag 21 juli 2024

"You like it darker" av Stephen King

När jag fyllde år senast så önskade jag mig, så klart, böcker. Och allra högst upp på den önskelistan låg Stephen Kings senaste utgivning, novellsamlingen "You like it darker". Älskade maken levererade, och jag var inte sen att läsa den.

Bildkälla The StoryGraph

Noveller är inte den form av litteratur jag föredrar. Jag kan till och med tycka att noveller kan vara riktigt tråkiga. Det är något med det korta formatet som gör att jag sällan tycker att de känns färdiga. Antigen får jag en känsla av att de börjar för sent eller slutar för tidigt eller alltför dåligt beskriver vad som händer. Men det är något annat med Stephen Kings noveller - oftast. Han har en förmåga att kunna ge en ganska fullständig bild med enkla medel. Alla noveller blir inte toppen ens i min favoritförfattares händer, men de har en större chans att lyckas hos mig, så är det. 
"You like it darker" består av tolv noveller av varierande längd. Allt från några få sidor till den där längden då det blir en långnovell eller en kortroman. 
  • Two talented bastids. Sonen till en hyllad författare rensar bland sin pappas papper och finner en historia som kan vara påhitt, men också en väl dold hemlighet. 3,5/5

  • The fifth step. En man läser tidningen på en parkbänk när en man ber honom om hjälp. 3/5

  • Willie the wierdo. Wille anses som lite konstig, men han tycker om att lyssna på sin farfars otroliga berättelser om historiska händelser han påstår sig ha deltagit i. 2,5/5

  • Danny Couhlin's bad dream. Danny drömmer en begravd kropp och när han upptäcker att det var en sanndröm börjar en massa bekymmer för honom. Bokens längsta novell. Och den bästa. 5/5

  • Finn. Finn blir förväxlad med en annan man vilket får ödesdigra konsekvenser. 3,5/5

  • On Slide Inn road. En familj på bilresa bestämmer sig för att ta en genväg. 4/5

  • Red screen. En polis förhör en mordmisstänkt man. 2/5

  • The turbulence expert. En flygrädd mans plan hamnar i turbulens, precis som han visste att det skulle göra. 3/5

  • Laurie. Efter sin frus död får Lloyd en hund av sin syster, som han ger namnet Laurie. 4/5

  • Rattlesnakes. Under pandemin lånar en nybliven änkling en väns hus i Florida. Där träffar han den excentriska grannen som skjutsar på en till synes tom tvillingvagn. 4,5/5

  • The dreamers. Nyss hemkommen från kriget i Vietnam tar ett jobb som stenograf, och upptäcker att vissa vrår av verkligheten bör lämnas ifred. 2/5

  • The answer man. Tre gånger under sitt liv träffar Phil mannen med svaren. 4/5
Som titeln på den här samlingen antyder så är det noveller med ganska mörka teman vi hittar här, vilket jag tyckte var ganska skönt att vara beredd på. Jag tycker dock ändå att King lyckas förmedla en känsla av hoppfullhet, att finns ljus på andra sidan och att det ljuset oftast inte är ett annalkande tåg. Det är inte nödvändigtvis övernaturligt heller, även om det så klart finns sådant med i novellerna. Det är ju trots allt Stephen King.
En novell tog King nästan 50 år att skriva klart, andra har inte spenderar lika lång tid i arkivet. Flera av novellerna har funnits utgivna förut, i tidskrifter och andra medier, men det är första gången de funnits med i en samling. Vi får också återse figurer från tidigare verk. Både Duma Key och Cujo finns med i "Rattlesnakes", till exempel.

Det är alltid svårt att sätta betyg på en samling med texter, men jag tror mig ha landat på 3,5/5. Eller aningen högre.