onsdag 14 augusti 2024

"Wolf Hall" av Hilary Mantel

Tydligen är jag ett sådant där oskyldigt och aningslöst sommarbarn som det pratas om, eftersom jag tog med mig en nästan 800 sidor lång bok på vår semesterresa till Tyskland i tron att jag skulle ha tid att läsa den. Spoiler - det hann jag inte. Men nu har jag äntligen läst klart första boken i den historiska trilogin om Thomas Cromwell, "Wolf Hall".

Bildkälla The StoryGraph

England under 1530-talet. Kungen, Henrik VIII, är gift men har ingen manlig arvinge. Han vill därför skiljas från sin fru och söka lyckan med Anne Boleyn. Kardinal Wolsey misslyckas med att få påven att godkänna en annullering av kungens äktenskap, och istället blir det kardinalens sekreterare, Thomas Cromwell, som får uppdraget att säkra kungens nya äktenskap. 
Cromwell kommer från enkla förhållanden, men hans uppväxt har gjort honom till en god människokännare och en politisk manipulatör, om än med ett rykte om sig att vara hänsynslös och kall. Nu är han i maktens centrum, när kungen reformerar sitt rike för att passa hans agenda.

Det tog som sagt lång tid för mig att läsa den här boken, och länge trodde jag att jag inte skulle vilja läsa de andra två böckerna i trilogin. Det vill jag visst det, skulle det visa sig. Fast kanske inte omedelbums. 
Jag tyckte att den var ganska svår att komma in, och att boken stundtals var hattig i sitt berättande. I bokens början kastas vi hej vilt bland tillbakablickar och det som sker i bokens nu, och det kan ibland bli svårt att skilja på de olika skeendena. För att inte tala om hur jobbigt det är att så många personer som är viktiga för den här bokens handling, har samma förnamn. Tappade räkningen på alla Thomas, Richard, Mary, Anne och Jane. Bland annat. 
Det märks dock att boken bygger på ett gediget grundarbete och ett intresse för att berätta om en viktig brytpunkt i Englands historia. Och eftersom jag råkar vara överdrivet fascinerad av just den här tiden i just Englands historia, så är det ganska konstigt att det är först nu jag läser boken. Tv-serien som är baserad på de två första böckerna har jag inte heller sett, shame on me.
Boken är välskriven, men jag tycker kanske att den var lite väl lång. Mest för att den var svår att komma in i och hade ett ganska långsamt berättartempo. Fast ändå - jag vill ju numera läsa de andra två böckerna, så något gav "Wolf Hall" mig ändå.

Mitt betyg på "Wolf Hall" blev 3,75/4. För bra för att vara 3,5 men inte riktigt där för att vara en 4:a.