måndag 31 december 2012

2012

Inne hos Cactus hittade jag denna "lilla" lista som man kan summera sitt 2012 i. Och eftersom jag gillar listor så lånar jag den. Cactus hade delat in svaren i två delar, en för naglar och en personlig, men jag kör bara det personliga - fast jag misstänker att jag kommer nämna nagellack en gång eller så.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Besökte de norra landsdelarna av vårt avlånga land. Kom halvvägs upp i varje fall. Och så har jag åkt på Sveriges högst belägna landsväg.

Höll du några av dina nyårslöften?
Tveksam till att jag gav några, men om jag gjorde det bröt jag säkert varenda ett.

Vilka länder besökte du?
ÅngermanLAND, GästrikLAND, UppLAND. Mohoho... Höll mig i Sverige i år - också.

ÅngermanLAND
Är det något du saknade 2012 som du vill ha 2013?
Ett jobb skulle sitta fint, men jag går gärna färdigt sista terminen i skolan först. Eller så kanske jag skulle kunna komma vad jag ska bli vad jag blir stor och börja jobba för det. Egentligen vet jag men det kostar sådana där pengar man kan behöva ha ett jobb för att få fram.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
1 september när vi firade mina föräldrars guldbröllopsdag.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Det måste väl vara att jag började skolan igen, gammal käring till trots. Underbara kamrater, något att göra (som är kul!). Och så såklart det faktum att jag började röra lite mer på fläsket.

Jag läser en låtmonolog.
Vilket var ditt största misstag?
Att alltför blint tro på att jag skulle springa på vinterväglag. Det gör jag ju inte. Tydligen.
Och att jag tagit åt mig lite för mycket av elakheter som jag upplevt. Någon gång kommer jag lära mig att jag inte direkt mår bättre av att älta sådant som dumma människor vräker ur sig.

Vilket var ditt bästa inköp?
Måste väl ha varit alla de underbara nagellack jag köpt på mig. Hittade en del bottennapp också, men jag börjar bli ganska bra på att bara köpa sådant jag verkligen tycker om.
Sen är jag lite kär i mitt dalahäst-halsband också.

Vad spenderade du mest pengar på?
Antar att vi inte menar avbetalningar på lån, mat och elräkningar nu. Alltså är svaret inte ett dugg överraskade - nagellack.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Så himla många saker. Jag är ju överlag en glad skit, även om jag har dåliga perioder.
Jag blir glad av att bli överraskad. Som när större delen av min bokcirkel överraskade mig med en fika när jag trodde jag skulle ta en te med Perny innan bion. Då blev jag så rörd och glad så det nästan inte går att beskriva.

Mådde du bättre eller sämre under 2012 än vad du gjort tidigare år?
Absolut bättre den senare halvan i varje fall. Att lämna arbetslösheten var fina grejer det. Men jag når nog inte toppnoteringarna från 2009 - 2010 de här sista skälvande timmarna.

Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Nej, jag tror inte det.

Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Skulle vara läsning av den där skitboken i så fall. Slöseri med liv att läsa den.

Blev du kär?
Beror på hur man ser det. Det finns perioder jag upplever mig som totalt nyförälskad i älskade maken, men vi har ju varit tillsammans i 14 år nu. Egentligen inte, med andra ord. Jag har varit kär i honom länge nu.

Vilket program har varit det bästa på tv?
Öööö.... Får jag svara Doctor Who fast jag sett det på dvd? Eller Glee som jag tittat på i datorn?
Av nya serier har jag gillat Once upon a time och Heart of Dixie. Gamla godingar är väl Grey's anatomy, Big Bang Theory och Dexter.

Hatar du någon som du inte hatade förut?
Jag hatar ingen. Det är en alldeles för ondsint känsla - för mig. Jag kanske tycker illa om men jag hatar inte. Och ingen ny vad jag kan komma på. Skulle vara någon stygg diktator eller något i så fall.

Vilken var den bästa boken du läst under året?
"Under kupolen" och "Benrangel", båda av Stephen King. "Hungerspelen-trilogin" av Suzanne Collins och (faktiskt) "Fifty shades-trilogin" av E L James.

Önskade du dig något som du fick?
En ny dator. Och en Tardis-tekanna. Fast den visste jag inte att jag hade önskat mig innan jag fick den.

Önskade du dig något som du inte fick?
En Tardis-kakburk, ett jobb, ett mors dags-firande.

Vilken var årets bästa film?
Har bara varit på bio tre gånger i år vad jag kan minnas. Och av dem tyckte jag mest om "Breaking dawn pt. 2". Fast Michael Fassbender inte var med i den.

Vilka var de bästa människorna du träffade?
Min klass.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Bekväm. Gärna leggings, mjuk tröja, glada färger. Allt oftare klänning och kjol har jag märkt. Varmt och mysigt vill jag ha det och det ska allra helst täcka rumpan.

Vad fick dig att må bra?
Jogga, yoga, meditera, vackra vyer, roliga möten, te, god mat, sova.

Vilken kändis var du mest sugen på?
He he he... Michael Fassbender.

Omnomnomnom...

Vem saknade du?
Ett gäng fina vänner jag känner att jag träffar alldeles för sällan. Tänker främst på M&M, J och C i Stockholm och H och C&O som bor löljligt nära med tanke på hur sällan man ses. E som bor i Norrköping saknar jag hela tiden så det är jag van vid. Tyvärr.
Sedan hade det varit hur kul som helst att träffa vissa bloggare irl, sådana där som man känner att man faktiskt byggt upp en vänskap med.

Vilken var din bästa månad?
Juni. Jag fyllde år, det var förhållandevis vackert väder, vi åkte på semester och jag hade viss framtidstro där.

Finns det något du skulle kunna ha gjort bättre?
Ja det finns det säkert. Inget jag ligger sömnlös över dock.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2012?
Jag kommer få ett jobb hoppas jag. Och träffa alla de där som jag saknat. Och läsa mycket bättre böcker. Och förhoppningsvis äntligen rensa igenom lacksamlingen.
Dessutom vill jag bli lite mer självisk på så sätt att jag vill bli bättre på att ta hand om mig själv. Inte äta massa skräp, motionera mer och absolut meditera mera. Bästa kicken!