fredag 7 december 2012

FredagsFilmen: Snow White & the Huntsman

Det här var riktigt på riktigt Fredagsfilmen hemma hos oss förra fredagen. Idag blir det konsert i stället för film, inte dumt det heller.

Bildkälla
"Snow White & the Huntsman" är en ny variant på den klassiska sagan där Snövit inte är så mycket en mesig prinsessa som bakar krusbärspaj åt ett gäng kortväxta gruvarbetare. Här är hon en prinsessa i fångenskap och exil, som får hjälp av jägaren som ska döda henne. Och som drar i krig mot den onda drottningen.

Nu är det ju så att det inte direkt blir Oscarsmaterial av en film där Kirsten Stewart spelar en av de bärande rollerna. Alltså - hon är inte så värst bra på det där med att skådespela, så det är ju lite trist att det är det hon envisas med att försörja sig på. Samma sak här, där hon är Snövit. Hon spelar den rollen allra bäst när hon har ätit av det där äpplet. Chris Hemsworth är väl kanske något bättre i rollen som Jägaren, men det skulle ju inte skada om han lärde sig artikulera lite bättre. Den stora behållningen i den här tycker jag Charlize Theron som den elaka drottningen Ravenna bjöd på. Nog för att det ibland kunde bli lite gapigt, men det känner jag faktiskt att man kan skylla på regissören. Det kan vara en bra idé att inte bara tänka på alla häftiga effekter man kan smälla in i en film numera, utan även se till att skådespelarna har något att jobba med.

Fast ändå - jag gillade verkligen den här filmen. Faktiskt såpass att jag kan tänka mig att införliva den i dvd-samlingen. Klart sevärd med andra ord, även om miss Stewart skulle behöva få lite skådspelarlektioner.