måndag 20 juli 2015

Återbesök i sagornas värld

Som sagt ligger jag efter lite i mitt skrivande om böckerna jag läst. Inte för att "A Grimm warning" legat i färdiglästhögen så värst länge, men jag har hunnit läsa ut en bok till sedan dess. Den bok jag ska börja på nu är dock ganska lång, så snart kommer det skrivas om andra saker än böcker här igen. Å andra sidan är ju böcker något av det bästa som finns, och det kan nästan aldrig bli för mycket av det goda. Om inte det goda är chips eller så.

Bildkälla Goodreads
"A Grimm warning" av Chris Colfer är den tredje boken i "The land of stories"-serien. Det kom en fjärde del för en dryg månad sedan, som redan sålt slut i sin första upplaga. Serien har dessutom seglat upp i topp som bäst sålda bokserie för barn och ungdom i USA före serier som "The Maze runner" och "Harry Potter". Så jo - det går bra för den där killen som drömde om att bli författare men råkade bli skådespelare ett tag först.
Sedan kan jag störa mig lite på att man klassar böckerna som "ages 8-12". Får man inte älska sagoböcker fastän att man är 44? Vavava? Jo, det får man. Även om man inte tillhör målgruppen.

I denna tredje bok om tvillingarna Alex och Conner försöker de båda vänja sig vid sina nya liv. Alex tränar för att ta efter farmors roll som Fairy Godmother i Sagovärlden, och Conner ska få res till Tyskland för att höra på en uppläsning av tre hittills okända sagor av Bröderna Grimm.
Två av sagorna känner han igen lite för väl, den tredje uppfattar han som en varning för att något hemskt ska hända i Sagovärlden. Något som bara han förstår och kan varna för. Vad som följer är en resa genom Europa och dimensionerna för att stoppa en fransk armé i deras erövringar och kanske öppna en portal mellan världarna så att Alex och Conner kan få träffas igen.

Mina favoritpartier i den här boken var för en gångs skull de som utspelade sig i vår värld. Miljöbeskrivningarna var väldigt bra och det var sjusärdeles trevligt att få följa med Conner på hans resa i Europa. Det lyser igenom  att Chris Colfer gillar vår världsdel kan vi väl säga.
Samtidigt händer det en massa i Sagovärlden som ständigt driver berättelsen framåt. Jag har tyckt att det varit lite jobbigt - som i hulkgråtit över - att Sagovärlden och vår värld skulle vara separerade när att portalerna är stängda, men nu när de öppnats igen är det bäddat för nya äventyr. Ser fram emot dem, och att få svaret på de frågor som den här boken väckte. Det var lite sådär så att jag tycker att det är jobbigt att den fjärde delen inte redan står i min bokhylla.

The Fairy Godmother pushed open the doors. Alex gasped and her eyes grew to twice their size. The room inside was unlike anything she'd ever seen. It was a dark and endless space that seemed to stretch for miles in every direction. Bright orbs of all sizes floated around them. It was like the whole galaxy had been squeezed into the room in front of them.
They steooed inside and shut the doors behind them. Laex wasn't sure how they were standing since there was technically no floor.
"This room has been here since the beginning of fairies," Grandma said.
"What are they?" Alex asked as the orbs flew around her.
"They're dreams, each and every one of them, " her grandma told her. "No matter how big or small the dream, a record of every wish or want can be found in this room."
"There are thousands - no, millions of them!" Alex said.
"Oh, yes, possibly more!" the Fairy Godmother said. "As you can see, even with all the fairies in the world it would be impossible to make every dream come true."