söndag 19 juli 2015

Mr Mercedes

Jag ligger efter i mitt bokskrivande. Jag har bestämt mig för att skriva något här om alla böcker jag läser, och just dagens ämne, "Mr Mercedes" av Stephen King, läste jag ut redan för en vecka sedan. Sådär så att jag har hunnit läsa ut en bok till sedan dess och är på god väg att avsluta ännu en. Det kommer bli mycket bok här ett tag framöver alltså.

Bildkälla Goodreads
För ett år sedan plöjde en stulen Mercedes igenom en folkhop utanför en jobbmässa. Åtta dog och många skadades. Gärningsmannen befinner sig fortfarande på fri fot.
Bill Hodges var utredare av Mercedes-massakern. Numera är han pensionerad polis och livet är minst sagt trist. Han är frånskild med en ansträngd relation till sin vuxna dotter och hans enda vän är tonårspojken Jerome som klipper hans gräsmatta. Bill funderar på att ta sitt liv.
Men det olösta fallet med Mercedes-mördaren ger honom ingen ro, och när mördaren själv tar kontakt med Bill bestämmer han sig för att utreda fallet på egen hand. Det blir en jakt där man inte alltid kan vara säker på vem som är jägaren och vem som är villebråd.

Det här är den första delen i en planerad trilogi om Bill Hodges och hans två kumpaner. De är lite mer av kriminalroman än vad man kanske är van vid från Stephen King. Här finns inte minsta lilla övernaturliga väsen, om man skulle ha svårt för sådana men varför skulle man ha det?
Just kriminalromaner tillhör inte min favoritgenre, men de jag gillar bäst brukar även berätta om gärningsmannen och jag blir inte besviken i det här fallet. Mercedes-mördaren kommer till tals väldigt mycket och han är lika välberättad som Stephen Kings karaktärer brukar vara.

Mitt betyg på "Mr Mercedes" av Stephen King blev 4/5. Den hade kunnat vara ännu lite mer spännande kanske, och när det inte är favoritgenren är det svårt att få full pott i betyget från mig

Hodges sits where he is for two minutes, four minutes, six, eight. Completely still. He holds the letter in his hand, looking at the Andrew Wyeth print on the wall. At last he puts the pages on the table beside his chair and picks up the envelope. The postmark is right here in the city, which doesn't surprise him. His correspondent wants him to know he is close by. It's part of the taunt. As his correspondent would say, it's...
Part of the fun!
New chemicals and computer-assisted scanning processes can pick up excellent fingerprints from paper, but Hodges knows that if he turn this letter in to Forensics, they will find no prints on it but his. This guy is crazy, but his self-assessment - one crafty perp - is absolutely correct. Only he wrote perk, not perp, and he wrote it twice. Also...
Wait a minute, wait a minute.
What do you mean, when you turn it in?
Hodges gets up, goes to the window carrying the letter, and looks out on Harper Road. The Harrison girl putts by on her moped. She's really too young to have one of those things, no matter what the law allows, but at least she's wearing her helmet. The Mr Tastey truck jangles by; in warm weather it works the city's East Side between school's out and dusk. A little black smart car trundles by. The graying hair of the woman behind the wheel is up in rollers. Or is it a woman? It could be a man wearing a wig and a dress. The rollers would be the perfect final touch, wouldn't they?
That's what he wants you to think.