fredag 2 oktober 2015

FredagsFilmen: Skyfall

Förutom "Scorch trials", som jag ska se på söndag, så kommer det tre filmer i höst/vinter som jag känner är bio-måsten för mig - "Mockingjay: Part 2", "Star Wars VII: The force awakens" och den nya Bond-filmen "Spectre". Jag menar - om man har min favorit-Bond sedan Connery, Daniel Craig, och sedan castar Christoph Waltz som skurk så blir den ett måste.

Bond-filmen innan "Spectre" hette "Skyfall" och kom 2012. De här nya Bond-filmerna med mindre one-liners, mindre skojiga prylar och mer mörker och action har verkligen tilltalat mig. Att "Skyfall" dessutom plockade in en ny Q gjorde inte saken sämre, förutom Bond är Q min favorit i dessa filmer och jag trodde inte att någon kunde axla Desmond Llewelyns mantel, men det visar sig att Ben Whishaw kunde det. Och sedan Javier Bardem som skurk - jo jag tackar jag!

Bildkälla Forbes
Bonds senaste uppdrag har gått fel och han har lämnats för död. När MI6 blir attackerat både från insidan och utifrån vänder sig M till den ende agent hon kan lita på, 007. Med hjälp av en annan agent, Eve, följer Bond ledtrådar som verkar leda till Silva, vars motiv ligger väl dolda inom den egna organisationen och M:s förflutna.


Det är flera år sedan jag såg "Skyfall" men jag har de senaste veckorna varit sjukt sugen på att se om den. Mitt minne av den är lite skakigt, men jag minns att jag tänkte att det här var det bästa Bond-filmen någonsin. En känsla som kvarstår. Daniel Craig är outstanding som Bond och jag älskar som sagt att det är mer action än humor numera. Jag brukar säga att Sean Connery var den bästa Bond, men jag tar tillbaka det - det är Daniel Craig.
Jag gillar Bond - märks det?