torsdag 1 oktober 2015

Säsongssammanfattning: Merlin, säsong 5

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Så har jag sett slut på en serie igen. Den här gången vet jag dock att jag kommer slänga mig över min "Queer as folk"-box och se klart den serien, annars brukar varje avslutad serie innebära ett huvudbry för mig när jag ska finna ett nytt maratonprojekt.

Bildkälla Hypable
Favoritavsnitt: 5x08 "The hollow queen" Merlin luras i en fälla av Morgana och en pojke som säger sig vara druid. När pojken märker att Merlin inte är den ondskefulle man Morgana utmålat honom som gör han vad han kan för att rädda Merlin. Samtidigt konspirerar Gwen och Morgana med Sarrum om att döda Arthur.
5x11 "The drawing of the dark" En druidflicka från Mordreds förflutna döms till döden för mordförsök på Arthur. Mordred ber förgäves för hennes liv. I sin sorg beger han sig till Morgana och avslöjar flera hemligheter för henne, bland annat Emrys rätta namn.
5x12 "The diamod of the day: part 1" Merlin förlorar sin magi och måste bege sig till kristallgrottan för att återfå den, precis när Morgana planerar att slå till mot Camelot och profetian verkar slå in.
5x12 "The diamond of the day: part 2" Arthur blir dödligt sårad av Mordred. Merlin avslöjar att han är en trollkarl i sina försök att rädda hans liv. 

Favoritkaraktär: Merlin. Min älskade lilla trollkarl. Colin Morgan är så underbar i rollen att jag glömmer bort att Merlin alltid har varit en gammal gubbe för mig tidigare. 

Favoritpar: Dags att erkänna det nu? Den här seriens enda bestående kärlekspar har varit Gwen och Arthur. Jag har inte varit förtjust i det. Sedan jag läste min första Arthur-berättelse för en miljard år sedan har jag nämligen varit team Lancelot. I ett av de äldsta triangeldramerna har jag alltså shippat Gueinivere med Lancelot och inte med Arthur. Så det har varit lite besvärligt för mig att det har varit så jädra lovey dovey mellan Arthur och Gwen i den här serien.
Annars är mitt favoritpar Arthur och Merlin. Älskar deras gnabbiga vänskap, med mycket kärlek och respekt i botten. Inte undra på att folk shippar Merlin och Arthur tillsammans, jag gör det dock inte.

Bäst i säsongen: Jag älskar att den här serien fick ett olyckligt slut. För det kan bara bli en legend om Arthur dör. The once and future king... Så han kan, rent teoretiskt, återkomma. Finns vissa fanteorier om vem som tog emot Excalibur när Merlin kastade svärdet i sjön.
Sista avsnittet var nästan en enda lång dödsscen och det var svårt att se samtidigt som det var viktigt för berättelsen i sin helhet.
Och så gillar jag att Gwen fick vara lite ondskefull där ett tag, även om det var för att Morgana Stockholms-syndromat henne med hjälp av lite läbbig magi.

Värst i säsongen: Värst och värst... Det var ganska segstartat. Första halvan av säsongen var sådär spännande.
Däremot har det varit alldeles för lite Lancelot i den här serien! Han var ju en av Arthurs viktigaste riddare, och nog för att jag gillade Leon, Percival och Gwain också, men Lancelot är ju ändå alltid Lancelot.

Övriga kommentarerSista säsongen var inte den bästa. Det tycker jag att den fjärde var eftersom den hade fler riktigt bra avsnitt. "Merlin" fick dock ett värdigt och bra avslut och med en liten överraskning också.
Jag funderar på om inte det allra sista avsnittet var det bästa i hela serien, men för att tycka det måste man nog se alla avsnitt innan det.