lördag 31 oktober 2015

Oktoberfavoriter

Oktober gick fort känner jag. Ikväll blir det en tripp till kyrkogården för att tända ljus. Tänker tända ett extra inne i kyrkan för en rar farbror som gick bort förra veckan.
Jag firar inte Halloween eftersom jag inte förstår vitsen med att importera en högtid och då inte importera innebörden av den utan bara det "roliga" med att klä ut sig till monster, tigga godis och ha en ursäkt att vandalisera folks hem. Hoppas jag slipper det sista i år - sten, ägg, frukt och annat ska inte hamna på mitt hus väggar och fönster. Okej?

Har möblerat om i min lista över favoriter för den här månaden, och plockat bort en sak. Är det något jag borde favorita som jag har missat? Kommentera gärna vad i så fall.

Bok/fic: Månadens bästa bok är "Shiver" av Maggie Steifvater. Håller på med uppföljaren just nu men den går det inte lika snabbt att komma in i.
Bästa fic är en 00q-fic med musiktema. Mélomanie av Damphir72.

Film: Har lyckats vara på bio två gånger den här månaden och gårdagens biobesök var det mest minnesvärda. "Spectre" var riktigt bra, inte riktigt lika bra som "Skyfall" som var mörkare, men "Spectre" har en bra skurk, mycket action, mycket Q och alldeles lagom mycket sex. Älskade inledningen också, med en lång kameratagning som var så snygg att jag fick gåshud. 



Tv-program: "Queer as folk". Min förtjusning över den här serien vet inga gränser. Har dragit ut på den sista säsongen lite på grund av vill suga på karamellen. Och att mina barn haft massa lov och grejer. Vill som sagt inte att de ska råka se något lite för grafiskt, som det förekommer en hel del av.


Nagellack: Wolf Pack Trio - Alpha, Beta och Omega - från Polish Alcoholic är sjusärdeles tjusig. Och så har jag älskat A bouquet of Warblers från Smitten polish. Alla med holo.





Frisyr: Funderar på vad man kan hitta på med axellångt hår och har inte kommit fram till något roligare än att ha det utsläppt.

Kläder: Förutom att jag lämnade kvar en tvärsnygg t-shirt på HM häromdagen så har jag inte ens varit sugen på något nytt. Konstigt.

Upptäckt: YouTube-kanalen "How to cake it". Yolanda är inte bara väldigt duktig, hon är rolig också.




Extra speciell rolighet:  Hamlet! Med en BFF! Yay! Älskar Hamlet. Men...
Textningen på svenska lämnade mycket att önska så jag lyssnade mest på den engelska dialogen. Behärskar man språket är det inga problem, men elisabetansk engelska kan vara svår att hänga med på så det var ju synd att de körde pjäsen i google translate istället för att göra ett ordentligt jobb. Jag anser själv att jag är väldigt bra på engelska och jag kan dessutom min Hamlet, men för de som inte kan sin Hamlet nästan utantill och som kanske inte är riktigt lika bra på engelska som mig, så var det säkert ett större problem. NT har gått ut efteråt och bett om ursäkt för den bristfälliga textningen. Bra tycker jag. Det kostade trots allt en hel del med en biljett.

Mitt favoritinlägg: Hamlet. Igen.