tisdag 13 oktober 2015

Sopplunch

Med aningen förberedelse redan igår så kirrade jag min lunch idag på en kvart sisådär. Alldeles lagom lång tid. Jag kokade soppa på en spik ungefär, och det blev hur gott som helst.


Recept? Egentligen finns det inget sådant. I går åt vi kycklinggryta till middag så jag lade undan en liten filébit som jag stekte och pepprade. Sparade en sked ris och lite majs också, i en skål i kylen.
Lunchdags idag strimlade jag vitkål så det blev en deciliter ungefär. Kokade kålen tillsammans med en tärning hönsbuljong, 2½ dl vatten, en skvätt japansk soja, en skvätt sesamolja och lite chiliflakes. När kålen var mjuk hällde jag ner kycklingen, som jag skivat, ris och majs och en näve blandade salladsblad, lät det bli lite lagom varmt och hällde upp i en soppskål. Strödde över lite sesamfrön också, som extra piff.
Kommer jag absolut att göra om - perfekt sätt att använda den där lilla skvätten som blivit över från middagen. Synd att slänga sådant som gå att äta, liksom.