onsdag 10 februari 2016

Säsongssammanfattning: Peaky blinders, säsong 2

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Har du inte sett "Peaky blinders" än så se till att göra det. Hittills i två säsonger på 6 avsnitt vardera, så 12 timmar behöver man avsätta. Säsong tre kommer i april, har jag hört, så titta ikapp dig nu.

Bildkälla Bartitsu society


Favoritavsnitt: Allihopa. Även om jag hade vissa saker jag gillade lite extra i avsnitt tre och i säsongsavslutningen. Det är som sagt väldigt tätt sammanvävda avsnitt.

Favoritkaraktär: Tommy såklart. Jag hyser även en viss förkärlek till scener där Alfie är med, men det är för att jag är otroligt förtjust i Tom Hardy. Alfie i sig är en synnerligen otrevlig filur. Som kompensation för det kan man alltid googla Tom Hardy + dogs. Geezuuus...

Favoritpar:  Mnja... Föredrar Tommy med May framför Grace bara för att jag tycker bättre om May. Mer än så är det dock inte.

Bäst i säsongen: Hela kittet. Det är så satans snyggt gjort allting och den här säsongen tyckte jag till och med att musiken passade väldigt bra till. Extra förtjust blev jag över att jag kunde förutspå att PJ Harvey skulle platsa i soundtracket, i synnerhet med "Down by the water". Called it!

Värst i säsongen: Det är mycket våld här, och det är realistiskt våld vilket kan bidra till vissa äckelpäckelkänslor ibland.

Övriga kommentarer: Är det april än? Som tur var ingen jättejobbig cliffhanger, men ändå.