torsdag 11 februari 2016

Ugnsbakad blomkål

Alltså seriöst - jag älskar blomkål. Har alltid gjort och kommer troligen alltid göra. Jag gillar den kokt, jag gillar den rå, jag gillar den i soppa, jag gillar den till pasta - jag vill äta blomkål helt enkelt. Så det var ju trist och tråkigt att jag blev superkär i en människa som säger sig hata blomkål, för då blir det inte mycket blomkål ätet, kan vi ju säga. 
Men nu har jag avslöjat honom! Det visar sig nämligen att hans avsky inte direkt gäller smaken som så, utan matminnen från sönderkokt blomkål han åt/tvingades äta som barn. Men om man ugnsbakar den... Då kan han till och med ta med sig resterna som lunchlåda till jobbet. Och ugnsbakad blomkål kan man variera ungefär hur mycket som helst.


Det är ju lite knasigt att jag inte direkt minns exakt hur jag gjorde den här varianten av ugnsbakad blomkål, nu när jag tänkte skriva om just det. Jag utgick från ett recept jag hittade på avsomnade bloggen Vilken cirkus, på ugnsrostad blomkål med honung och senap. Vi skulle dock äta teriyakilax till middag den dagen jag slabbade ihop det här i köket, och jag ville ha en lite mer asiatisk touch för att komplettera middagen, så jag improviserade. Man får det - improvisera i köket. Och jag gjorde på ett ungefär såhär:

Ugnsbakad blomkål med honung och sesam

1 blomkålshuvud
2 msk honung
1 tsk sesamolja
en skvätt japansk soja
1 msk sweet chili, eller mer om man gillar starkare mat
1-2 msk sesamfrön
ca 1 dl pankoströbröd

Skär blomkålen i buketter, storleken på buketterna kommer avgöra tiden i ugnen senare. Spara stocken och bladen, skär i mindre bitar och spara i kyl eller frys - blir utmärkt bas i en blomkålssoppa en annan dag.
Blanda en "sås" av honung, sesamolja, soja, sweet chili och sesamfrön. Jag kom på i efterhand att det hade varit gott med både vitlök och ingefära här... Lägg ner blomkålen och blanda så att alla buketterna täcks av såsen, häll över allt på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Strö över ströbröd och blanda det en gång till. Vårt ströbröd är hemgjort av bröd som blivit lite för torrt som vi låtit torka helt och sedan rivit - panko är det närmaste och bästa alternativet i butik.
Baka blomkålen i ugn, 225 grader, tills de blir mjuka och får fin färg. Mina små buketter tog ungefär 20 minuter på sig. Man kan behöva täcka med folie om man tycker blomkålen är lite väl färgglad innan den blivit mjuk.

Servera som tillbehör till någon annan rätt, eller ät ensam som huvudrätt tillsammans med en god sallad kanske. Eller med en fiffig sås, med grönsaker till och inrullat i valfri typ av tunnbröd.