fredag 8 juni 2018

FredagsFilmen: Deadpool 2

When it rains it pours. Eller - när Jenny väl går på bio så gör hon om det efter bara några dagar. För i tisdags var jag och älskade maken på biodate för att se "Deadpool 2", filmen jag ville se mycket hellre än "Solo" som vi var på mindre än två veckor innan.

Bildkälla Polygon
Omständigheter i Wade Wilsons liv gör att han har tröttnat på att leva. När han lär känna Russel, en ung mutant med ett trasigt liv, bestämmer sig Wade/Deadpool för att skydda Russel till vilket pris som helst. Russel önskas nämligen död av en hitman från framtiden. För att skydda Russel skapar Deadpool X Force - könsneutralt namn och mycket bättre än X Men.


Cheesus begeesus vad jag skrattade åt den här filmen. Storyn är kanske inte direkt Oscarsmaterial, men herreguuuud - ibland vill man bara garva, och det får man här. Mycket överdriven action, mycket under bältet-humor, mycket blod och avhuggna kroppsdelar. What's not to love?
Jag kanske till och med tyckte att den var roligare än ettan, om jag tänker efter. Bara pastischen på Bond-förtexterna fick mig att garva så jag kved, och sedan fortsatte det så.

Tips - sitt kvar till allra sista delen av eftertexterna för då har de skalat av musiken på ett dramatiskt stycke som spelas under en maffig slagsmålsscen så att man hör vad de sjöng. Och det var ungefär hur roligt som helst! Missades av alla i salongen utom mig och älskade maken. Stackars alla de andra.