tisdag 5 juni 2018

Ord jag är lite trött på att höra just nu

Ibland hörrni. Ibland vill man bara täppa för öronen med typ Karlssons klister för att slippa höra vissa ord och uttryck. Eller för den delen sticka ut ögonen med en glödhet gaffel för att slippa läsa dem. Jag kan bli tuppjucksgalen på vissa ord, sådär så jag inte pallar att läsa vidare artikeln/boken eller whatever eller så att jag byter kanal eller helt enkelt bara slutar lyssna.

Som de här, vissa ganska nya - andra har hängt med läääääänge.

  • GDPR. Jo, jag vet - skitbra intregritetsskydd och så där. Men tar det aldrig slut? Trodde det kanske skulle mattas av lite när lagen trädde i kraft, men det verkar tuffa på med outtröttlig kraft. Min inbox tackar dock för att den får vila lite nu när alla "inför GDPR"-mail slutat ramla in.
  • På tal om att tuffa på - det nya favoritordet bland svenska politiker verkar vara "höghastighetståg". Och som jag är trött på det ordet. Ska skjuta ordet "höghastighetståg" med en liten kanon laddad med knallpulver och torkade gula ärtor, tror jag minsann. Dessutom verkar svenska politiker ha hängt upp sig lite extra på att de här höghastighetstågen ska ta oss från Stockholm till Hamburg på 5 timmar. Varför just den destinationen? Hur måna procent av Sveriges befolkning är intresserade av just den resan? Vore det inte intressantare med tågresor inom Sverige? Säg - Kiruna till Göteborg eller så.
  • Solkysst. Så fort solen börjar värma minsta lilla i det här landet så börjar reklam och tidningsartiklar tjata om att den och den produkten kan hjälpa mig att få en "solkysst" look. Och jag får liksom sådana där nervösa ryckningar i ögonlocken av ordet "solkysst". För det första tycker jag att det låter fult i största allmänhet, för det andra blir jag inte "solkysst" - jag blir lätt solbränd. Alltså lätt och lindrigt brännskadad. "Sollkysst" jo pyttsan. Solen pussas liksom inte...
  • Beslut. Inte när det står för sig, för då är det ett väldigt bra ord. Men när tidningarna använder det i rubrik efter rubrik om en eller annan b-kändis, då kan jag slå bakut av irritation. Dens kärkleksbeslut, En annans barnbeslut, Ännu ens bostadsbeslut och Ytterligare någons familjebeslut.
    Fint - bestäm er för saker ni. Men måste jag tvingas läsa om dem?
  • Ångest. Även det när det används fel. Jag kan bli squickad på riktigt av folk som säger sig ha beslutsångest när de har svårt att bestämma sig, beslutsproblem säger jag själv. Eller söndags/måndags7/lut på semestern-ångest när vad man egentligen tycker är att det är lite skönt att vara ledig och lite tråkigt att gå tillbaka till jobbet efter denna ledighet. Har man riktig ångest över sitt jobb bör man absolut söka ett nytt.
    Och vad är då riktig ångest? Undrar bara den som haft turen att aldrig drabbas, och jag hoppas ni slipper det i fortsättningen också, för det är ingen dans på rosor. Det är ett sinnestillstånd som präglas av stark rädsla, nervositet och oro, men som inte beror på någon riktig fara eller ett riktigt hot. Att se vargen när vargen inte är där, typ. 
Sådär ja. Nu har gnällt klart. Vad som satte igång denna tirad? Ordet i mitten...