måndag 18 juni 2018

"Love, Simon" av Becky Albertalli

Kärt barn har många namn? I original heter den här boken "Simon v/s the Homo Sapiens agenda" och den har tidigare givits ut på svenska under titeln "Bara tre ord". Det här är dock en så kallad movie tie in, och boken har alltså fått samma namn som filmen, som för övrigt hade svensk premiär i fredags. Jag planerar att se den med Lilla E.

Bildkälla Goodreads
Simon är 17 år och går på Creekwood High School utanför Atlanta, Georgia. Han är homosexuell, men det är det ingen som vet om. Ingen mer än Blue, som Simon haft hemlig mejlkontakt med under en tid. En dag kollar Simon sin mejl på skolans dator och glömmer logga ut. En av hans klasskamrater hittar mejlen mellan Simon och Blue, vilket leder till att han utpressar Simon för att inte avslöja hans hemlighet - eller Blues.

Den här boken tyckte jag mycket om, och läste blixtsnabbt ut. Den vänder sig till yngre publik än mig, men jag gillar att läsa böcker riktade till alla åldrar så det är inget som jag är brydd över, mest en förklaring till varför det gick så fort att läsa den. Jag tycker ändå att den hade en mogen ton, även om språket i sig var lätt, och skulle nog mer klassa den som Unga Vuxna än 12-15 år som de gör på AdLibris. Men boken är bläddervänlig, har korta kapitel och är inte alltför lång. Helt lagom en lat dag i hängmattan, på ett litet ungefär.

Simon är så klart den centrala gestalten i boken, och vi får ta stor del i hans funderingar och känslor och hans underfundiga humor. Simon bor i en bullrig familj med två systrar, mamma och pappa och en kärlekstörstade Golden Retriver som heter Bieber. Förutom familjen är det vännerna som är de viktigaste personerna i hans liv, särskilt Nick och Leah som han känt länge, och Abby som precis flyttat dit.
Och det är lite så jag upplever den här boken, som en berättelse främst om vänskap, men även en portion spirande kärlek, och en turbulent upplevelse under en konstig period i Simons liv.
Det är mycket populärkultur, Oreos, mejl och sociala plattformar, samtidigt som Simon försöker komma tillrätta med sina känslor och hur han ska förhålla sig - till skola, vänner, familj och de nya situationer som uppstår.
Jag hann bli både lite arg, lite tårögd och lite aaaw:ig under läsandets gång. Lite hjärtknip sådär. För det är en väldigt fin berättelse i botten, och man vill liksom att de här kompisarna ska få må bra.

Det finns en kompanjonbok till den här, som kom i våras. "Leah on the upbeat" handlar så klart om Leah, en av Simons bästa vänner. Jag har hört att man bör ha läst "Love, Simon" innan, och det har ju jag gjort nu, så det finns inget som stoppar mig!

Mitt betyg på "Love, Simon" blev 5/5. För jo, jag älskar den faktiskt.