torsdag 12 maj 2022

"On earth we're briefly gorgeous" av Ocean Vuong

Ännu en sådan där hypad bok som jag kände att jag ville läsa. Tänkte ett bra tag att jag skulle läsa den svenska utgåvan, men då jag vet att författaren är poet i grunden är det alltid lite roligare att läsa på bokens originalspråk, så när "On earth we're briefly gorgeous" dök upp på årets bokrea så slog jag till. Den svenska titeln är "En stund är vi vackra på jorden".

Bildkälla Goodreads

En ung man skriver ett långt brev till en mamma som inte kan läsa det. Brevet beskriver hans liv, och den familjehistoria som började redan innan han föddes. Det berättar om Vietnam, ett krig som finns kvar långt efter att striderna upphör, om att försöka skapa ett nytt liv i ett nytt land. Om en pojkes uppväxt och insikter om sig och sitt ursprung och sitt arv.

Att författaren är poet från början märks tydligt. Romanen har en ganska fri form, och vissa delar av den känns som långa episka dikter. Språket blir väldigt vackert och lyriskt, och även det fula känns vackert berättat. Det finns ingen rak tidslinje, utan ibland berättar Little Dog (bokens jag) om sådant som hänt då, för att i nästa stund beskriva nuet. Det är oftast inte svårt att hänga med, men ibland upplevde jag det som lite rörigt.
Den här boken hade kunnat komma med en och annan varning. Det finns bitar av den som fick mig att känns mig direkt illamående, och hade jag vetat att boken innehöll de delarna innan jag började läsa hade jag valt bort den. Främst barnmisshandel och djurplågeri. 
Boken hade en väldigt sorglig stämning, och som sagt - en hel del ganska obehagliga partier. Det gör att jag känner att den här boken inte var för mig. Jag uppskattade Little Dogs upplevelser som invandrare från ett land som mottagarlandet har stridit i (Vietnam till USA) och alla de sår som lever kvar i de som skulle försöka leva i ett land som blivit härjat av krig. Men i övrigt kändes det som att boken ville vara obehaglig, nästan som att den gottade sig i allas elände. Allt från mobbing till frånvaro av rötter till cancer till missbruk till död och sorg.

Som sagt. Det här var inte en bok för mig, men språket var vackert. Mitt betyg på "On earth we're briefly gorgeous" blev 2/5.