fredag 27 maj 2022

FredagsFilmen: The Prestige

Det finns en massa filmer som jag är sugen på att se om. Vissa av dem faller dessutom in under etiketten "filmer jag önskar att jag kunde få se igen för första gången". Ämnet för dagens inlägg är en sådan film, "The Prestige" från 2006. I regi av min favorit Christopher Nolan, med Christian Bale, Hugh Jackman, Scarlett Johanson och Michael Caine i de bärande rollerna.

Bildkälla Blockbuster

En gång var de vänner, men efter en tragisk olycka förvandlas två magiker till bittra fiender. I 1890-talets London försöker de ständigt bräcka varandra med det ena fantastiska tricket efter det andra, och de skyr inga medel för att bli den bäste illusionisten. 



En mycket bra och finurlig film med många twister, och flera av dem är inte alls självklara förrän de presenteras för tittaren. Så där så att det vore kul att se den för första gången igen, men eftersom det är omöjligt njuter jag istället över att försöka hitta alla de planterade ledtrådarna genom hela filmen. 
Finns att streama på Viaplay, men jag har den såklart i filmsamlingen ändå.