måndag 9 maj 2022

"Mordet på kommendören. Första boken: En idé uppenbarar sig" av Haruki Murakami

Jag har funderat lite på upplägget av denna min senaste bok från Haruki Murakami. Min misstanke är nämligen att det här inte alls rör sig om en doulogi, utan snarare en enda lång berättelse som delats upp i två volymer. Misstanken förstärktes när jag såg att bok två börjar med kapitel 33, och bok ett slutade med kapitel 32. Jag tror också att "Mordet på kommendören" i vissa fall delats upp i ännu fler volymer, vilket skulle förklara vissa upprepningar som kändes onödiga för mig, men kanske inte för en läsare som tar ett tag på sig mellan böckerna. Som jag tänker göra. 

Bildkälla Goodreads

Han är 36 år och porträttmålare, när hans hustru sedan 6 år tillbaka en morgon berättar att hon vill skiljas då hon träffat en annan. Han ger sig ut på en lång resa, som slutar med att han får låna sin gode väns hus i bergen. Här ska han äntligen få möjlighet att skapa den konst han vill. Men inspirationen vägrar infinna sig.
När han blir kontaktad av en förmögen man som ber honom att måla hans porträtt, börjar saker hända. Han finner en målning på vinden i huset, "Mordet på kommendören", och på nätterna hör han underliga ljud från en helgedom en bit från huset. Och plötsligt slår inspirationen till igen, på ett oväntat sätt.

Det här känns som en ganska typisk Murakami. Det finns till och med en Murakami-bingo en kan spela med hans böcker, och jag har lyckats fylla upp en ganska stor del av den bara med den här första boken. Konstigt sex, whisky, matlagning, historiska tillbakablickar, musik från förr.... Jo. Det blir kanske lite förutsebart efter en stund.
Men ändå gillar jag. Det händer egentligen inte mycket alls, med samtidigt händer det en hel del. Som i att tempot känns långsamt, och vissa händelser kan verka obetydliga, men de är en del av något större som jag inte har fullständig koll på än. Hoppas och antar att det kommer när jag läser vidare.

Jag har bok två i läshögen, och funderade på att läsa vidare av bara farten. Jag bestämde mig dock för att ändå vänta ett tag innan jag ger mig i kast med den andra boken. Möjligen kommer jag ånga det beslutet, men jag hade faktiskt inte helt lust att binda upp mig på 900+ sidor Murakami just nu. So many books so little time, och allt det där.

Mitt betyg på den första "Mordet på kommendören" blev 3/5