fredag 6 maj 2022

FredagsFilmen: Ophelia

På denna min och älskade makens 22:a bröllopsdag, tycker jag att vi tittar närmare på en lite mer romantisk tolkning av "Hamlet". Filmen "Ophelia" känns som en mix av Shakespeares tre mest berömda tragedier, "MacBeth", "Romeo och Juliet" (som den numera kallas även på svenska), och så klart "Hamlet". Finfin skådespelarensemble, och filmen finns att se på Netflix.

Bildkälla Tumblr

Som barn tas Ophelia om hand av drottning Gertrude, och hon blir en av drottningens hovdamer.  Snart får den unge prins Hamlet upp ögonen för henne, och en kärleksrelation inleds. Kungariket står inför krig, så när Hamlets far, kungen, mördas blir Hamlet som besatt av hämnd. Ophelia finner sig stå i valet mellan kärleken och sitt eget liv.



Filmen är baserad på en bok med samma namn av Lisa Klein. Jag har inte läst den. Vetskap om den här filmen fick jag för att jag en gång i tiden följde Tom Felton (Draco Malfoy) på Instagra. Han spelar här Laertes. Som Ophelia ser vi Daisy Ridley, känd från Star Wars och Hamlet spelas av George MacKay, som knockade sockorna av mig med sin roll i "1917". Även Naomi Watts och Clive Owen finns med på rollistan, så det är en fin skådespelarensemble vi får chans att njuta av. 

Jag tyckte om den här filmen. Gillade att Ophelia fick en annan roll än den i "Hamlet", och att hon här fick mer kött på benen och blev mer mänsklig. Inte direkt ett överraskande slut, men fin att se ändå.