fredag 20 maj 2022

FredagsFilmen: Turning red

Eller "Röd" som den heter på svenska. Mitt eftermiddagsnöje häromdagen. Jag trodde att jag skulle få se den med E, men hon hade sett den utan mig så jag tittade på den i min ensamhet. Himla skönt, faktiskt. Anyhoodels. "Turning red" (eller "Röd" då'rå) är den senaste i raden av filmer från Disney Pixar, som handlar om ungefär samma sak - ung människa som genomgår en stor förvandling och kommer ut starkare på andra sidan efter en stor dramatisk händelse. (Möjligen dags för en annan typ av handling, Disney? Det här börjar kännas som alla de där dussinböckerna som skrivs efter mall.)


Bildkälla Disney

Mei Lee är en smart trettonåring som slits mellan att vara en duktig dotter och allt det kaos som det innebär att vara tonåring. Hennes överbeskyddande mamma håller ständigt ett vakande öga på Mei, något som ibland kan bli lite extra jobbigt och pinsamt. Som att det inte vore nog med alla andra förändringar som kan uppstå, så börjar Mei förvandlas till en stor röd panda när hon upplever starka känslor. 



En helt okej film, även om handlingen känns igen. Tyckte kanske att den blev en liten aning för skrikig och hysterisk mellan varven, men det var ändå en ganska kul film med roliga karaktärer. Och så är ju röda pandor alldeles förtjusande söta, om än betydligt mindre än vad Mei blir.
Okej tidsfördriv, men kanske inte direkt en omvälvande film.