onsdag 18 maj 2022

Fem favoriter: Författare, kvinnliga

Som utlovat, fem kvinnliga favoritförfattare en vecka efter karlarna. 

Samma upplägg som förra veckan, att jag ska ha läst minst tre böcker av författaren i fråga. Och då blir listan lite såhär.


Maggie Stiefvater.
En författare jag började läsa för ett gäng år sedan, och blev så uppslukad av språket att jag raskt plöjde hela hennes bokkatalog. Väntar just nu med spänning på den avslutande boken i trilogin om Ronan från Raven-kvartetten. Hon har brottats med en del hälsoproblem, vilket har avspeglats sig i några av böckerna. 
"Scorpio races" är en av mina favoritböcker av henne, och också en av ett fåtal fristående böcker. Hon skriver många serier av olika längd, och räknas väl mest som en unga vuxna-författare. "Scorpio races" handlar om livet på en liten ö i Atlanten, som präglas av de årliga kapplöpningarna med magiska, och blodtörstiga, vattenhästar.


Jane Austen
Behöver den här författaren någon närmare presentation? Här snackar vi klassiker så det förslår, mes så blir det med en författare som levde i sekelskiftet mellan 1700- och 1800-tal. Hon dog 1817, och hann skriva massor under sitt alltför korta liv. En del gavs ut postumt av hennes bror. 
"Förnuft och känsla" är inte den första bok hon skrev, men den fösta att ges ut, 1811. Om systrarna Marianne och Ellinor, och hur de styrs av titelns egenskaper.


Joyce Carol Oates
JCO är en författare som jag har läst sedan mina tidiga 20-år. Jag brukar hoppas på att hon ska på Nobels litteraturpris, men det har inte hänt än. Just nu läser jag boken här ovan, "Det var vi som var Mulvaneys". Första boken jag läste av henne var "Foxfire", men bäst (hittills) tycker jag nog att "Älskad, saknad" har varit. Kanske. 

J.K. Rowling
Vi bortser från hennes uttalanden om transpersoner, och kollar närmare på J.K. Rowlings författarskap. Och det går inte att sticka under stol med att hon skriver mästerligt. Inte bara Harry Potter, som hin är mest känd för, utan även de kriminalromaner hon skriver under pseudonymen Robert Galbraith. Och jag råkar gilla "Den tomma stolen" också, så det så.


Simona Ahrnstedt
Svensk romance på toppnivå. Jag blev helt golvad av hennes debutroman "Överenskommelser", och den är fortfarande min favorit av hennes böcker. Hon började med historisk romance, som här om den vackra Beatrice som är bortlovad till en annan när hon förälskar sig i uppkomlingen Seth. Numera är det samtida romance, ofta i så flärdfull miljö att jag inte kan relatera. Men läsa och tycka om - det kan jag.