tisdag 28 juni 2022

"Familjen Lambs hemlighet" av Lisa Jewell

Det var ju en jobbig liten värmebölja som kom och lakade ur mig allt intresse av att göra annat än att bara ligga still på en så sval plats jag kunde hitta och bara svettas. Men idag är det mulet, något svalare och jag har blivit lovad regn, så jag planerar att orka göra något annat än bara svettas. Blogga om senast utlästa bok, till exempel.

Bildkälla Goodreads

Tjugofem år tidigare kallades polisen till ett hus i London. Där hittar de tre döda kroppar, och en jollrande bebis i ett av sovrummen. De andra barnen som ska ha bott i huset är alla försvunna.
Nu, 25 år senare, får Libby veta att hon är arvtagerska till ett övergivet hus i det fashionabla området Chelsea i London. Huset bär på hemligheter. Det som en gång skedde där är fortfarande en gåta, och Libby beslutar sig för att försöka ta reda på vad som hände egentligen. Samtidigt bevakas hon från olika håll.

En utmärkt liten bok att bryta en lässvacka med. En ganska ordinär spänningsroman, som tar med en på ett gäng oväntade loopar. Lättläst och snabbläst, med korta kapitel och många mini-cliffhangers som gör att en gärna fortsätter att läsa.
Boken är skriven i tre olika perspektiv. Libby försöker lista ut vad som hänt, i Frankrike försöker en kvinna ta sig tillbaka till England efter flera år på flykt. Och så Henry, som berättar om vad det var som hände den där dagen då en baby övergavs i ett hus fyllt med lik, men också vad som hände i flera år innan dess, och till slut kulminerade i tragedi. Vissa saker som händer (och hände) känns ganska förutsebara, medan andra kom som överraskningar, eftersom författaren fört mig bakom ljuset. Sanningen uppdagas allteftersom Libby får reda på mer saker, men helt säker känner jag mig aldrig. Ända in i slutet. Någon är lite moraliskt grå, så att säga.

Jag kommer inte springa benen av mig för att läsa fler av Lisa Jewells böcker, men jag är inte främmande för att läsa fler om de kommer i min väg. 
Mitt betyg på "Familjen Lambs hemlighet" blev 3/5.