fredag 24 juni 2022

FredagsFilmen: Beast

Idag är det midsommarafton och det firar  vi genom att ta en titt på en film som inte handlar om midsommar ett enda dugg. (Nej, jag tänker aldrig se filmen "Midsommar" på grund av anledningar.)
"Beast" utspelar sig på sommaren i varje fall.

Bildkälla Folkets bio

Moll bor med sin kontrollerande familj på ön Jersey. Hon är hårt hållen av mamman, särskilt efter en händelse i hennes ungdom. 
När hon träffar den mystiske Pascal faller hon handlöst, och en stor passion uppstår. När han blir misstänkt för den serie av mord som hänt på ön försvarar Moll honom till vilket pris som helst.



Det här är inte en snuttepluttig film direkt, men både jag och älskade maken blev överraskade av precis hur brutal den var. Inte visuellt kanske, men psykologiskt. Det är en thriller som borrar sig in, och när eftertexterna börjar rulla satt jag där med en känsla av att jag hade blivit förd bakom ljuset. Det kändes inte självklart att det skulle sluta som det gjorde, eller att det som uppdagades ens var sanningen.
Jessie Buckley är helt fenomenal som Moll, men så hon det i ungefär allt som jag har haft nöjet att se henne i. 
Du kanske inte vill se den midsommarafton, men jag rekommenerar en titt ändå om du får chansen.