onsdag 10 januari 2024

5 favoriter - Mys

Det har ju inte direkt varit varmt i det här landet den senaste tiden. Så där så att det inte alls känns lockande att ens trippa ner till brevlådan och försöka slita upp den fastfrusna luckan för att kolla om brevbäraren hade med sig något kul. Riktigt inomhusväder. Eller frosta-av-frysen-väder.
Vad passar då bättre än att mysa? Platt ingenting, säger jag. Mys it is, och då gillar jag att omge mig med följande fem ting.


En bok eller film är så himla självklart, så det nämner jag inte ens.

En filt! Ju större desto bättre, och mysig och värmande ska den vara. Min vinröda favoritfilt är egentligen ett överkast, men det struntade jag i. Sitter inrullad i den här när jag mediterar, vilar efter yogan, läser, ser på tv, skriver på datorn om jag tycker det behövs, släpar in i sovrummet kalla nätter (hamnar oftast på golvet rätt så snabbt, eftersom det är den tiden i livet när det kan bli väldigt varmt väldigt plötsligt). Mysigaste filten i huset om ni frågar mig.

Ett levande ljus! Doftljuset just nu kommer från Woodwick och doftade bättre i burken än när det eldas, så kommer kanske kassera det snart, vi får se. Annars är ju Woodwick himla härliga, då de är gjorda för att imitera en sprakande brasa med sin fladdrande låga och ja, sprakande veke i trä. En brasa är för övrigt ännu bättre, om det inte vore för att jag i så fall måste gå ut och hämta ved, och... kallt. Som sagt var.

Vetevärmare! Extra skjuts på värmen där det behövs. På fötterna kanske, eller en frusen nacke, eller en ömmande axel. Den här som ser ut som en liten mysig räv fick jag i julklapp av Chilipojken, och den har redan värmt mig (och en och annan stel muskel) flera gånger.

En mugg med te! Eller annan varm dryck. Fast te är ju den allra bästa mysdrycken, så är det bara. Självklart är det inte te i muggen på bilden, för riktigt så knasig är jag inte. Det hade jag redan druckit upp. Och fyllt på igen.

Gosig kudde! När jag jättemyser brukar jag ha minst två kuddar. En bakom ryggen och en att vila boken på, eller en arm, eller under knäna. Eller palla upp överallt att bara gosa med. Kuddfodralet med den sovande räven på har jag fått i födelsedagspresent från min mamma för några år sedan. Nästan så att hon vet att jag gillar rävar. Jag fick nämligen en matchande bricka också.