tisdag 9 januari 2024

Bokåret 2023

Dags att göra lite bokslut över förra året, så att jag kan an mig an 2024 med full kraft. 
Mitt mål för 2023 var att läsa 60 böcker, och det klarade jag med några timmar till godo. I år ligger målet på 50 böcker, men jag kommer inte bli ledsen om jag inte når det. Dags för mig att släppa lite på sådant som blir till tvingande moment i min läsning.
Jag gjorde ingen läsutmaning, och kommer inte göra det i år heller. Helt enkelt för att de har blivit så tråkiga. PK på ett inte alls roligt vis. Förut var det med sådant som "Läs en bok med en katt på omslaget" eller "Läs en bok från ett land du vill besöka". Nu kommer utmaningarna med tillägget "... och katten har endast tre ben" eller "...skriven av en författare med glasöga". Inte riktigt, men snudd på. Allt ska vara så tillrättalagt. Kan känna då att dessa utmaningar blir mer för att visa vilka fina människor vi som gjort utmaningen är, än att det verkligen ska gå att hitta böcker att läsa. Det känns som att de vill leda oss till en eller ett par specifika böcker, och det är inte så roligt. 
Jag ska också inte lyssna på vad BookTubers, BookTok eller Bookstagram tycker att jag ska läsa. Har ramlat i dålig-bok-fällan mer än en gång på det sättet.


Jag sammanfattar bokåret 2023 precis som jag gjort förr. Listar så klart inte alla 60 böckerna, utan kommer med lite statistik, några sammanfattningar och en topp- och bottenlista. Let's go!

Antal utlästa böcker: 60
Klassiker: 10
Svenska författare: 9 (eller 11 eftersom en bok hade tre författare)
Utländska författare: 51
På engelska: 25
Medelbetyg: 3,3

Årets topplista:
Omläsningen av Stephen Kings "Dark Tower"-serie (8 böcker) Spridda betyg men 5/5 för serien.
"En bättre värld" av Anthony Doerr 4/5
"Sense and sensibility" av Jane Austen 5/5
"Katten som räddade böcker" av Sosuke Natsukawa 4,5/5
"Häng City" av Mikael Yvesand 4,5/5
"Pride and prejudice" av Jane Austen 5/5

Årets bottenlista:
"Haven som skiljer oss åt" av Gill Thompson 1/5
"Den hemliga våningen" av Kelly Bowen 1,5/5
"Byn" av Ragnar Jónasson 1,5/5
"Väggen" av Marlen Haushofer
"Terapeuten" av Alex Michaelides 1,5/5
samt en DNF på "The mysteries of Udolpho" av Anne Radcliffe

Månadssammanfattningar 2023:
Januari 4 böcker
Februari 5 böcker
Mars 6 böcker
April 7 böcker
Maj 6 böcker
Juni 3 böcker
Juli 5 böcker
Augusti 3 böcker
September 5 böcker
Oktober 5 böcker
November 6 böcker
December 5 böcker

Plejaderna:
"Den store Gatsby" av F. Scott Fitzgerald, medelbetyg 2,5/5
"Haven som skiljer oss åt" av Gill Thompson, medelbetyg 1,5/5
"Den hemliga våningen" av Kelly Bowen, medelbetyg 2,3/5
"Byn" av Ragnar Jónasson, medelbetyg 1,6/5
"Fula tjejer" av Lisa Bjärbo, Johanna Linbäck och Sara Ohlsson, medelbetyg 3,6/5
"Häng City" av Mikale Yvesand, medelbetyg 2,8/5
"Väggen" av Marlen Haushofer, medelbetyg 2,3/5
Tänk att fyra av sju böcker lästa av bokcirkeln förra året hamnade på min sämsta-lista...)



Planerna för 2024 ser ut som så här.
Vill läsa 50 böcker. Kommer inte bli deppig om läslusten sviker och detta mål inte nås.
Läsa klart Jane Austens böcker i utgivningsordning. Jag har tre kvar.
Göra samma sak med David Mitchells böcker - läsa dem i utgivningsordning. Så att jag kan få en annan sorts överblick över den där världen han har skapat som så ofta överlappar varandra i böckerna. Och läsa om "Cloud Atlas" traditionsenligt på ett jämnt årtal.
Undvika historiska romaner om andra världskriget. Hoppas resten av bokcirkeln känner likadant.
Bara läsa och ha kul.