torsdag 4 januari 2024

Decembers utlästa

Jag trodde aldrig i min lilla låda att jag skulle klara av att läsa 60 böcker 2023, men eftersom jag hade sådan läslust i november så gick det. Läslusten var inte riktigt lika stor i december, helt enkelt för att jag hade så mycket annat att tänka på. Fem böcker lyckades jag ändå läsa ut, och därmed var saken klar. 


"Gökboet" av Ken Kesey är kanske allra mest känd för filmen med samma namn med Jack Nicholson i huvudrollen. Filmen är bättre än boken, om jag minns filmen rätt, och faktiskt var det här både tråkigt och omysigt att läsa. Ingen karaktär att tycka om, språket har inte åldrats med värdighet, och berättaren är en av patienterna vilket det en opålitlig berättare som grädde på tårtan. Betyget blev 2,75/5.

"Mistlar och mord" av P.D. James är en novellsamling med fyra kriminalnoveller som alla utspelar sig i jultid. Ville ha något snabbläst efter "Gökboet", och det fick jag. Däremot tyckte jag inte att det var värst bra, och betyget slutade på 3/5.

"Jul i rampljus" av Amanda Hellberg är tredje (och sista?) boken i Ulltunasviten. Här behöver sångerskan Harriet Hjort pengar för att hjälpa det teatersällskap hon arbetar med, och försöker vinna en vinstpott på 5000 kronor, samt huvudrollen i en nyskriven musikal. Utspelar sig kring julen 1902, och här finns kärlek, sorg, skurkar och dråpligheter. Mysig intrig och härliga karaktärer gav betyget 3,5/5

"Mansfield Park" av Jane Austen var mitt val som månadsbok i december. Tror jag tycker minst om den här av Austens romaner, och stör mig på både långtråkig handling, irriterande karaktärer, obehagliga kärleksintriger och att den känns allmänt trist. Betyget blev 2/5

"Full dark, no stars" av Stephen King är en samling av mestadels långa noveller/korta romaner som utforskar människans dolda mörka vrår. Vad skulle kunna hända om? Bland det läskigaste jag läst av King på länge. Samlingsbetyget blev 4/5