onsdag 3 januari 2024

"Full dark, no stars" av Stephen King

Innan jag kommenderade ut mig själv i köket för att fixa nyårsmiddag så hann jag läsa ut bok 60 under 2023, och klarade därmed mitt uppsatta läsmål precis på gnällen.
Bok 60 var skriven av årets mest lästa författare (10 böcker!) och är en novellsamling av Stephen King. Ganska långa noveller oftast, då det rymdes fyra stycken i den här boken. Min utgåva innehåller också en extra novell, kortast i boken på endast 20 sidor, så fem noveller - eller novellas totalt. 

Bildkälla The SToryGraph

"1922" - En man är oense med sin hustru. Hon vill sälja mark som hon har ärvt, men han vill inte bo granne med ett grisslakteri. Eftersom de inte verkar kunna bli överens bestämmer han sig för att mörda henne, och han inviger sin son i planerna. Många år senare skriver han ner sin bekännelse, samtidigt som spöken från det förflutna kryper allt närmare. 3/5

"Big driver" - På väg hem från en boksignering drabbas författaren Tess av punktering. Mannen som hon tror ska hjälpa henne visar sig bli hennes värsta mardröm. Efter det är Tess besatt av att hämnas. 5/5

"A fair extension" - En svårt sjuk man stöter på försäljaren Elvid som säljer förlängningar. Han erbjuds att för en liten summa slippa ifrån sin sjukdom, men han måste låta någon annan lida i hans ställe. 3,5/5

"A good marriage" - Av en ren slump snubblar Darcy över sin mans mörka hemlighet. Mannen hon varit gift med i 27 år visar sig leva ett dubbelliv, och frågan blir hur hon nu ska agera. Särskilt som hennes man avbryter sin tjänsteresa då han anar oråd. 4/5

"Under the weather" - En man har en återkommande mardröm, som nu verkar ha tagit sig in i hans verklighet. Hans hustru är sjuk och sover väldigt mycket. Samtidigt sprider sig en otäck lukt på hans våningsplan. 4/5

Det här var läskigt. Bland det mörkaste jag har läst på länge från Stephen Kings penna. Novellerna djupdyker ner i de mörka sidorna som döljer sig inom människor. Även väna hemmafruar kan kan hitta en sorts urkraft inom sig. 
Mörkast av alla tyckte jag "Big driver" var, och den var bitvis riktigt jobbig att läsa. Särskilt beskrivningen av våldet Tess utsätts för var väldigt svårläst. En sak jag tyckte mycket om med den novellen var att hon gjorde fantasiröster som guidade henne. Katten, GPSen, en av hennes romankaraktärer.
Mest Kingsk tyckte jag att "A fair extension" var. Det känns nästan som något han skulle ha kunnat skrivit förut, kanske under pseudonymen Richard Bachman.
En bra novellsamling, med en bra mix av noveller. Han placerar sina karaktärer i väldigt besvärliga situationer och undersöker hur de kanske skulle reagera och agera under dessa omständigheter. Och lite som vanligt gör han det med bravur, och en fingertoppskänsla för detaljer.

Mitt betyg på "Full dark, no stars" blev 4/5. Betyg för de enskilda novellerna i deras sammanfattningar.