måndag 25 juni 2012

Boktipset: Älskad, saknad av Joyce Carol Oates

Jag brukar tjata om den här författaren varje år när det vankas Nobelpris. Joyce Carol Oates är en av mina favoritförfattare och jag hade svårt att välja precis vilken av hennes böcker jag skulle boktipsa om - hon har skrivit så många bra och läsvärda. "Älskad, saknad" är dock en av dem jag läst på senare år som gjort starkast intryck. Kanske för att hon skrev den för att bearbeta sorgen efter sin egen mor, eller så är det bara för att den är riktigt riktigt bra. Jo, så är det nog.


Bokens huvudperson är Nikki Eaton, ensamstående journalist och upprorisk yngre syster till Clare. Modern är änka och bor kvar i förotsvillan där systrarna växt upp. Stämningen mellan mor och dotter är spänd på årets Mors dags-firande, modern motsäger sig nämligen Nikkis förhållande med en gift man. När de skiljs åt har Nikki bestämt sig för att inte ringa sin mamma. Några dagar senare ringer dock Clare och undrar oroligt om moderns hörts av då hon inte svarar i telefon. Nikki går motvilligt med på att åka hem till mamman och finner sin mor brutalt rånmördad.
Under det år som går efter moderns död genomgår Nikki en gradvis förvandling. Hon inser att Gwen Eaton inte bara var en mamma utan en mångfacetterad kvinna med egna hemligheter.

Mors dag. Jag hade tagit med en present till mamma och den var så mjuk och så spindelvävstunn att att den inte tycktes väga någonting alls, men låg som om den sov över mina utsträckta armar. Jag hade ägnat en irriterande halvtimme åt att slå in den i regnbågsfärgad folie och garn i flera färger stället för band. Jag hade en idé om att jag ville att presenten skulle se galen/lustig/läcker ut och hade därför bestämt mig för denna blandning mellan New Age och dagis. Dessutom hade jag tagit ledigt en halv dag från arbetet för att hitta en lämplig present till mor, hon var en gåta för sina vuxna döttrar eftersom hon inte tycktes behöva någonting.
I alla fall ingenting som vi skulle kunna ge henne.