fredag 19 april 2013

FredagsFilmen: Star Wars IV, A new hope

Att jag inte har skrivit om den här filmen förut är ett mysterium i sig. Jag menar - snacka om klassiker både bland film i stort och bland science fiction. Star Wars är helt klart en måste-se-film. Man måste inte gilla den, men man bör se den. 
Film nummer fyra är det här i den tidsmässiga ordningen, men den första som kom i denna serie om hittills sex filmer (Star Wars VII är planerad till 2015...). Anledningen till det är enkel, George Lucas hade en idé i sitt huvud om en hel serie med filmer, men det saknades teknik för att berätta den första tre och film nummer fyra är den som lättast kan stå på egna ben. Om den bara blivit en film alltså - vilket det ju inte blev.
1977 kom den här, jag tror jag var 12 första gången jag såg den och blev hjälplöst kär i Luke Skywalker (Mark Hamill). "Star Wars - A new hope" alltså. Eller "Stjärnornas krig", som den fick heta på svenska.

Bildkälla Gizmodo Australia
För länge sedan i en galax långt, långt borta lever Luke Skywalker ett ganska trist liv på ökenplaneten Tatooine. Av en slump (?) hamnar två robotar i hans väg och plötsligt finner han sig ute på äventyr med de nyfunna vännerna Obi Van Kenobi, Han Solo och Chewbacca, i deras räddningsaktion för att befria rebell-ledaren prinsessan Leia från Dödsstjärnan och den ondskefulle Darth Vader.