måndag 1 april 2013

Säsongssammanfattning: Glee, säsong 2

Nej, det är inte ett aprilskämt. Lilla E och jag tittade klart på säsong två av Glee igår. Förra säsongen tittade jag på en hel del utan henne, men den här har varit vårt nöje några eftermiddagar/kvällar i veckan. Och som hon har älskat det! Jag med. Och nu är det dags för säsong tre. Sweet!

Bildkälla Glee.wikia.com
Favoritavsnitt: Det här är min favoritsäsong och jag har så många favoritavsnitt att jag för enkelhetens skull skulle kunna skriva "alla" och vara nöjd med det. Men jag väljer 6 alldeles särskilda favoriter som jag kan se hur många gånger som helst. Vem försöker jag lura? Jag kan se alla avsnitt hur många gånger som helst. Season two rules!
2x3 "Grilled Cheesus". Finn ser Jesus i en varm macka, Kurts pappa får en hjärtattack och Kurt sjunger "I want to hold your hand" så att tårarna sprutar på mig. Varenda gång jag ser det här avsnittet.
2x6 "Never been kissed". Kurt träffar Blaine när han ska spionera på Dalton Academy Warblers. Blaine ger Kurt mod att konfrontera sin mobbare Karofsky, som kanske har en lite oväntad anledning till varför han ger sig på Kurt.
2x8 "Furt". Kurts pappa gifter sig med Finns mamma och brödraparet Furt skapas. Samtidigt når mobbingen av Kurt sin kulmen och en stor förändring sker i New Directions.
2x16 "Original song". Warblers maskot, kanariefågeln Pavarotti, dör och Kurts reaktion får Blaine att se på honom med mer kärleksfulla ögon. Samtidigt är det dags för Regionals där Warblers ska tävla mot New Directions och vår kära gleeklubb bestämmer sig för att deras bästa vapen är originalsånger.
2x18 "Born this way". Ett avsnitt som kan älskas bara för versionen av Lady Gagas låt med samma namn, som avslutar hela avsnittet. Dessutom om att acceptera det hos sig själv som man har svårt att acceptera och om att kunna älska sig själv som den man är.
2x20 "Prom queen". Dags för skolbal. Alla tjejerna slåss om att bli balens drottning, men den som vinner blir milt sagt inte glad.

Favoritkaraktär: Kurt Hummel. Han kommer vara min favoritkaraktär varje säsong. Den här säsongen är han tätt följd av Blaine Anderson.

Favoritpar: Eh... Kurt och Blaine såklart. Klainers gonna Klaine!

Bäst i säsongen: Klaine! Jag blir alldeles fladdrig av lycka i hela magen över att Kurt fick en pojkvän. Älskar det på riktigt allvar, men det har ni förstått vid det här laget antar jag.
Och så alla sångnummer. "Loser like me", "Born this way", "I want to hold your hand", "Blackbird", "For good", "As if we never said goodbye" och alla Warblers sånger. Ungefär.

Värst i säsongen: Kan tycka att Sues ränkspel är aningen uttröttande mellan varven. Särskilt när hon ska blanda in Terri Shuester och Sandy Ryderson som jag inte riktigt klarar av att se utan att bli sur. Tur att man slipper dem från och med nu.

Övriga kommentarer: Det har varit extra kul att se det här med Lilla E eftersom hon är lika fast som jag numera. "Mamma, ska vi gleeka?" Har varit en ganska vanligt förekommande fras här hemma de senaste veckorna.
Det här är hittills min favoritsäsong och det händer så mycket. Karaktärerna sätter sig rejält och de olika plotlinesen blir väldigt intressanta. Och som vanligt älskar jag hur de olika relationerna djupnar och känns så helt igenom äkta. Blir alldeles varm i magen av det. För jag är expert på att vara blödig. Jag skulle kunna få medalj...