lördag 13 april 2013

Glee 4x18 Shooting star

Det här inlägget är en spoiler för vad som händer i avsnitt 18 av den fjärde säsongen av Glee. Har du inte sett det och inte vill bli spoilad rekommenderar jag starkt att du slutar läsa nu. Måste bara få ur mig lite tankar jag har kring det här avsnittet.

Bildkälla NewNowNext
Jag har sett att det här avsnittet fått kritik för att det inte passar in i Glee då Glee anses vara en komedi och det här skulle vara ett för allvarligt ämne för att behandlas i en komedi. Om det har jag bara en sak att säga - skitsnack. Till att börja med tycker jag visst att komedier kan få vara allvarliga ibland, men jag tycker inte ens att Glee är komedi.
Visst innehåller Glee komiska element och visst startade det ganska så mycket som en komedi, men på vägen har det ändrats ganska rejält om du frågar mig. Man skrattar ibland, men lika ofta sitter man med en tårklump i halsen och det här avsnittet satt jag och fulgrät i ungefär 20 minuter.
Glee har mellan sångnumren och tävlingarna och skratten avhandlat ämnen som tonårsgraviditet, otrohet, att komma ut, mobbing, hat mot hbtq-personer, självmord, mental ohälsa, ätstörningar, självacceptans, sexualitet, osäkerhet, press på ungdomar och i det här fallet - skolskjutningar.

Jag tyckte det var genuint otäckt och känner mig osäker på om jag kommer låta Lilla E titta på det här avsnittet när vi kommer till det. Det är inte första gången Glee ger sig in i den politiska debatten med så här enkla medel. Bara visar på hur konstigt det är att det är som det är utan att egentligen ställa sig på någon sida. Bara för att jag personligen såg det här som en stor kritik mot de senaste årens skolskjutningar och de snedvridna vapenlagar som finns i USA, betyder inte det att det här verkligen var det pekfinger åt NRA (National Rifle Association) som jag upplever det som.

Och förresten - det här med att Glee ofta räknas som en komedi beror säkert till mycket stor del på att diverse prisceremonier, som Golden Globes, klumpar ihop musikaler och komedier i samma kategori. Och att Glee är musikal kommer jag aldrig förneka. Dramatisk musikal med vissa komiska inslag. Jag kommer heller aldrig förneka att det finns djupt tragiska musikaler - Cabaret, Les Miserables, West Side story...

Nog om det. Har fått en trevlig spoiler idag, om Glee, så idag är det happy face på. Längtar ganska så mycket efter de återstående fyra avsnitten. Och i september släpps dvd-boxen på säsong 4. Sweet!