torsdag 19 februari 2015

Buffy the ... whaaaaat?

Just nu ångrar jag att jag gav mig på säsong fyra av "Buffy" utan att rensa gommen med en annan serie däremellan. Jag är bara fyra avsnitt in och redan så superirriterad att jag nästan inte vet vart jag ska ta vägen.
Och grejen är ju den att om jag inte hade blivit matad med att jag verkligen hade missat något med den här serien, en riktigt bra kvinnlig hjältinna och en fantastisk feministisk förebild - om jag inte hade hört detta ungefär en miljard gånger så hade jag inte varit irriterad ett dugg. Troligen hade jag snarare varit ganska road och låtit det hela passera som en del av tidens tand. Men när man påstår att det här är en feministisk serie och den får nya fans hela tiden, av det slag som inte är 40+ och fattar bättre, då blir jag lite mörkrädd. För det här är inte ett dugg feministiskt, om man bortser från att det är en kvinna - vit och blond och kristen så klart - i huvudrollen.

"No offence, but you kinda fight like a girl." Sagt av en kvinnlig vampyr till Buffy. Och här vet ju alla att det där "no offence" är just precis det. Det här är menat som en förolämpning, för det vet ju alla att göra vad som helst "som en tjej" är fel och fjantigt. För det har vi fått lära oss. Från det vi var riktigt små. Och när vampyrtjejen säger till Buffy att Buffy slåss som en tjej så menar hon inte att Buffy slåss som en tjej för att hon är en tjej, utan hon menar att hon slåss dåligt. För det är fel att göra något som en tjej.

"I'm so gonna be the girl here and say..." börjar Xander ett samtal med Anya för att förklara att det är bra med känslor inblandade om man har sex. För det vet ju alla att det bara är tjejer som bryr sig om sådant som känslor i samband med sex. Eller annat. Känslor är kvinnligt och kanske inte alltid helt okej. Självklart har han sex med Anya ändå. Vilken man skulle inte ha det? Liksom?

Buffy ligger med Parker och blir dumpad efteråt för "det här var ju bara lite skojigt tidsfördriv, eller hur?" Och istället för att med rätta bli riktigt jävla arg på Parker, när hon kommer på honom med att dra samma repliker för en ny tjej, och lappa till honom i sann slayer-anda, så letar hon fel på sig själv. Så klart. För det vet vi ju - att om killen inte är intresserad så är det för att det är något fel på tjejen. Precis som det var fel på Buffy när hon inte var intresserad av Xander i säsong 1.

Alltså - jag börjar tro att jag är dum i huvudet här. Det här har jag alltså sett i de fyra första avsnitten på fjärde säsongen av Buffy. Tre redigt problematiska grejer som verkligen inte är feministiska ett dugg - snarare riktigt tråkigt sexistiska. Internalized misogyny - som man säger over there. Finns det något bra svenskt uttryck? Inrotat kvinnoförtryck är det närmaste jag kan komma på.

Men jag fortsätter väl titta - for science!

Bildkälla Fanpop
Nämen vad säger ni? Superfeministiskt va?