söndag 15 februari 2015

Säsongssammanfattning: Buffy the vampire slayer, säsong 3

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Operation "Mrs Data är jävligt envis" fortsätter. För nu har jag bestämt mig för att se alla säsonger av Buffy - på grund av envishet och i närmast vetenskapligt syfte. För jag fattar fortfarande inte vad allt ståhej är runt den här serien. Kanske att man måste ha sett den när den kom för att fatta grejen, för det här är ju inte vidare värst bra alltså. Aningen bättre men inte så att det går upp en talgdank för your's truly.
Massor med sådana där klyschor man gärna stoppar in i film och tv för att vara lite övertydliga. Och fullt med fördomsfulla små kommentarer a la "du skrek som en tjej och det är dåligt för det är dåligt att vara tjej."
Däremot så kan jag se hur den här serien påverkat annat i samma genre. Bland annat har jag kunnat dra paralleller till "Supernatural", "True blood" och "Teen wolf". Och det är på grund av det jag fortsätter titta för nu är jag nyfiken.
Vi sammanfattar väl så får vi se hur långrandig jag blir under vissa punkter.

Bildkälla Amazon
Favoritavsnitt: Det var en jämn säsong det här, men jag kanske hittade ett par detaljer som utgjorde någon sorts favoriter.
3x8 "Lovers walk". Spike kommer tillbaka och kidnappar Willow så att hon ska hjälpa honom med en trollformel så att Drusilla ska älska honom igen. Bra enbart för att Spike är Spike och en full Spike är rolig.
3x21 "Graduation day, part 1". I ett försök att få Buffy att tänka på annat beordrar borgmästaren Faith att förgifta Angel. Slayerfight är rätt så underhållande.

Favoritkaraktär:  Eh...? Willow? 

Favoritpar: Eh...? Willow och Oz?

Bäst i säsongen: Jag ser färgade skådespelare! Tjoho! Sedan att de bara går förbi i korridorena i skolan, blir dödade eller är stygga vampyrer är kanske inte direkt överraskande.

Värst i säsongen: I de avsnitt där Willow är en stygging sitter jag med skämskudden över hennes outfit. Vems idé var det att stoppa in Alyson Hanigans taniga kropp i en för stor läderkorsett och pula ner ett par melittafilter i den? 


Bildkälla Fanpop
Övriga kommentarer Lider alla skådespelarna av kronisk förkylning? För det är ett himla snörvlande och sniffande. Och det där "tafatta" stammandet hela tiden är inte ett dugg gulligt eller charmerande - bara störigt.
Sedan dyker det upp ännu en slayer, den här säsongen också, i form av Faith. Gissa nu vem som blir en stygging - blondinen eller brunetten? Just det. *gäsp*