torsdag 26 februari 2015

Smarrigt snacks

Chips. Min absolut största last och något som jag ständigt försöker minska mitt intag av. Det går dåligt, kan vi väl säga. Ofta brukar jag välja popcorn som ett alternativ och det funkar hjälpligt. 
När älskade maken kom hem från jobbet förra veckan, ivrigt viftande på ett recept han fått av en arbetskamrat, på ett snacks som var så himla gott att han hade ätit av hennes tills han skämdes på ett ungefär, så var jag nyfiken - men skeptisk. Inget kan vara godare än mina oljekokta potatisskivor liksom. Det var det inte heller - men snudd på. 


Gott snacks

2 dl majsmjöl eller Maizena stärkelse, vi använde Maizena
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
½ dl linfrön
½ dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten
flingsalt

Blanda alla torra ingredienser, utom saltet. Tillsätt olja och det kokande vattnet och rör om.
Bred ut så tunt som möjligt på bakplåtspapper och strö över flingsalt.
Baka av i 150 grader varm ugn i ungefär 45 minuter.
Låt det svalna på plåten, bryt i bitar och förvara i lufttät burk.